Från utbrändhet till livslust: Placebo håller oss friska!

onsdag 16 september 2009

Placebo håller oss friska!

Placebo är ett ord som jag i åratal förknippade med något negativt. Jag förknippade det med nån stackars människa som blivit lurad av sjukvården. Lurad att medicinen de åt var medicin...fastän det bara var sockerpiller. Det värsta av allt var att de blev friska av de här sockerpillren. Ve och fasa! ;)

Nuförtiden är jag djupt fascinerad av placeboeffekten. För tänk om det är så att vi genom våra tankar och känslor kan påverka vår hälsa mer än vi tror? Kanske till och med påskynda läkeprocessen eller bromsa upp ett tillstånd av sjukdom?

Våra tankar och känslor påverkar våra celler
Enligt den gamla skolan är celler små programvaror som kontrollerar våra liv. Men enligt en ny lära kallad "Epigenetik" kontrolleras våra celler av miljön, eller snarare av hur organismen (dvs vi människor) uppfattar sin miljö. Vad jag tänker påverkar mina känslor, mina känslor påverkar kemin i min kropp och kemin i min kropp påverkar oss ända ner till cellnivå.

Det innebär att om vi förändrar vår uppfattning, vår perception kan vi också påverka våra cellers aktivitet.

...onekligen en kraftfull tanke.

Bruce Lipton - Try It On Everything

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kanske gillar du

 

blogger templates | Make Money Online