Från utbrändhet till livslust: Att ta ner sitt höga blodtryck

onsdag 2 september 2009

Att ta ner sitt höga blodtryck

För några veckor sedan var jag på Nationalhistoriska museet med syskonbarnen. Vi kollade in en utställning om människokroppen. Där kunde man ta blodtrycket i en automatisk blodtrycksmätare. Jag stegade fram och gjorde ett test helt inställd på att få ett bra resultat. Till min förvåning hade jag, för första gången någonsin (senast då jag gick in i väggen), ordentligt höga siffror. Det kändes både oroande och läskigt. Kanske för att jag inte hade lagt märke till det innan.


Vilka är orsakerna till högt blodtryck?

  • Stress
  • Övervikt
  • För mycket salt i maten
  • Sömnstörningar
  • Inaktivitet
  • Hormonell obalans (när östrogennivåerna sjunker, exempelvis vid PCOS eller klimakteriet kan blodtrycket gå upp).

Det är, vad jag vet, bara en av ovanstående orsaker som stämmer in på mig...och det är stress. Men det märkliga är att jag nyligen haft semester. Jag har inte känt mig speciellt stressad på sistone. Men efter att ha tok-stressat på jobbet hela vintern och våren finns det risk för att jag gått omkring med ett högt blodtryck i någon månad. Dessutom skötte jag inte om kroppen speciellt bra under semestern. Jag har varit testat blodtrycket ett par gånger i veckan och det har tack och lov gått ner några enheter så jag ligger numer på ett "lätt förhöjt" blodtryck. Men det känns inget vidare. Ett högt blodtryck är en stark varningssignal, en signal jag måste lyssna på. Därför har jag lagt om kost och träning helt och hållet.

Hur gör man för att ta ner ett högt blodtryck?
Jag vet ännu inte vad som funkar bäst. Men det jag läst om ( bla senaste numret av tidningen "Hälsa") och kommit fram till är att följande saker förhoppningsvis tar ner mitt höga blodtryck:

  • Se över saltet
    Jag äter inga halvfabrikat eftersom de bidrar med 80% av vårt saltintag.

  • Ät vegetariskt
    Frukt och grönsaker innehåller mineraler som bidrar till att balansera blodtrycket - kalium, kalcium och magnesium. Vegetarianer har normalt sett lägre blodtryck än genomsnittet.
    Jag äter sedan tidigare mycket mörkgröna bladgrönsaker (färsk spenat, broccoli, ruccola etc) eftersom det hjälper för att få kroppen mer basisk. Men tydligen har mörkgröna bladgrönsaker också en positiv effekt på blodtrycket.

  • Träna
    Jag löptränar, promenerar, yogar och styrketränar 3-6 gånger i veckan. Motion sägs ha mycket positiv effekt på blodtrycket, upp till 5-10 enheter.

  • Meditation, spikmatta, pranayama, aromaterapi
    Innan jag går och lägger mig på kvällen mediterar jag minst en halvtimme, alternativt ligger på spikmattan. Jag brukar också må väldigt bra av pranayama och aromaterapi.
    Det vi gör under timmen innan vi lägger oss har stor betydelse för hur vi sover under natten.

  • Omega 3
    Det sägs att omega3-fettsyror kan sänka blodtrycket. 3 portioner lax per vecka, alternativt 1,3 gram omega 3 sänker blodtrycket med i genomsnitt 6 enheter enligt en islänsk studie.

  • Vitlök
    Även vitlök kan vara blodtryckssänkande med upp till 10 enheter, vilket är helt jämförbart med vad en medicin skulle kunna åstadkomma.

  • Hibiskuste
    Har inte testat det än men enligt en amerikansk studie kan blodtrycket gå ner med upp till 7 % om man dricker 3 koppar om dan.

Har du haft högt blodtryck och hur gjorde du i så fall för att sänka det?
Jag tar tackar ödmjukast för alla förslag på vad jag kan göra för att få ner mitt blodtryck.


Kram







Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kanske gillar du

 

blogger templates | Make Money Online