Från utbrändhet till livslust: Detox

söndag 20 september 2009

Detox

Varje januari brukar jag köra en månads detox. Men sedan förra året brukar jag även köra en lite lindrigare detox-variant efter sommaren. För mig är det ett sätt att "starta om" kroppen och få mer energi. Men för mig är detox lika mycket andligt som fysiskt.

Detox - vad innebär det?
Detox är ju onekligen inne. Det nämns överallt och har exploderat både i tidningar och hyllorna i hälsobutikerna. Det finns speciella detox-paket som man kan köpa. Själv kör jag en egen variant baserat på några enkla grundprinciper. 99% av allt jag äter och dricker kan man köpa i ICA-butiken.


Några enkla grundprinciper och tankar om detox:
  1. Rensa ut gifter som lagrats i kropp och själ
    Genom att dra bort mat som innehåller gift/skapar onödiga slaggprodukter får vår kropp en chans att rensa ut de gifter som sedan åratal ligger lagrade.

    Detox är också till för själen. Enligt den ayurvediska läran lagrar vi även känslomässiga slaggprodukter, sk ama. Genom att utöva
    pranayama, meditation och andra övningar (läs gärna mer om "skriv av dig") kan vi även rensa ut gammalt känslomässigt skräp för att få energin i kroppen att flöda.

  2. Tillföra näring
    - och därav bygga upp kroppens immunförsvar.
    Jag vill att det ska vara enkelt att äta bra mat. Jag har inte tid att åka omvägar för att handla på specialaffärer. 99,9% av det jag äter när jag detoxar ska jag kunna handla på välsorterad ICA-affär (eller vart man nu handlar).
    Det viktiga är att maten håller ett högt näringsinnehåll. Jag använder till exempel färsk spenat istället för isbergssallat (som mest innehåller vatten) i mina sallader.

    Läs gärna mer om exakt vilken mat jag brukar äta här

  3. Vila/Läkning
    Om jag har ätit mycket bröd, godis och annat "slisk" under en period så brukar jag känna av sockerberoende under några dagar. Det går snabbare än man tror att kemiskt bli av med sitt sockerberoende (5-10 dagar) men man kan känna sig lite trött och hängig, ibland även ha lite hjärtklappning och så. Det viktiga är att man ser till att ha tid för att vila ordentligt.

  4. Medvetenhet
    För mig är en detox en enorm källa till kunskap och medvetenhet. Det handlar om att få mer kunskap om kroppen, själen och det egna beteendet. Varför reagerar kroppen som den gör? Vad mår jag bra av? Vad får mig att må dåligt? Hur ser mitt beteende ut kring mat, stress, vila? Är jag beroende av något och i så fall varför? Hur kan jag förebygga obalans?

  5. Bli fri från "vardagsberoenden"
    Socker, kaffe, alkohol, vetemjöl och värktabletter kan vara sånt som vi ibland omedvetet stoppar i oss. Vi styrs av impulser från kroppen och sociala beteenden. Kaffe är nåt som man SKA dricka varje morgon, annars vaknar man inte riktigt...eller?

  6. Få tillbaka lust och smaksinne!
    Att inte längre njuta av mat och dryck utan snarare slentrianmässigt trycka i sig både det ena och det andra helt omedvetet är en sorg. Mat ska vara en upplevelse. Jag upplever det ofta som att jag, speciellt i juletid då man äter mycket, äter massor av godsaker utan att riktigt, riktigt njuta av dem. Visst kan jag tycka att det är gott, men när man har ätit 25 chokladbitar njuter man inte längre på samma sätt. Att detoxa ger doft och smaksinnet tillbaka...men bäst av allt lusten att njuta av det goda!

Relaterade länkar

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kanske gillar du

 

blogger templates | Make Money Online