måndag 17 november 2008

Känslo-detox

Kroppen utsätts för gifter både från miljön och från det vi stoppar i oss. Gifterna tas naturligt omhand av kroppen som sedan slussar dem vidare ut genom urin, avföring, svett etc. Men stressar man mycket påverkas kroppens förmåga att rensa ut gifter. Tillför man dessutom hela tiden nya gifter i stadig takt lagras gifterna istället i kroppen. Därför kan det då och då vara bra att ta ett par veckor då man ser över sitt intag av kaffe, alkohol, tobak och kött för att låta kroppen "hinna ikapp".


Känslomässiga slaggprodukter
Jag tror att vårt "känslosystem" inte är helt olikt vår metabolism. Vi tar hand om och bearbetar de negativa känslor vi upplever. Men vi har också en förmåga att lagra obearbetade känslor inom oss, i vårt medvetande och i vår kropp (läs gärna tidigare inlägg om "kroppens minnen av dina känslor"). Jag vill kalla dessa obearbetade känslor för "känslomässiga slaggprodukter" och de fungerar som små blockeringar som gör att vi inte kan uppleva och leva fullt ut. Det handlar inte bara om obearbetade och traumatiska upplevelser utan även om obearbetade negativa känslor som stress, ilska, frustration etc. Eller så är det så att du tar emot så många intryck att ditt inre inte riktigt hunnit med att bearbeta dem alla.

Ilska, irritation, ångest, oro, rädslor, fobier.
Hur vet man om man har "känslomässiga slaggprodukter"? Jag tror att det är ganska enkelt: man känner det på sig. Man märker att ens inre inte riktigt fungerar så väl som man skulle vilja. Det är lite som om bilmotorn har slammat ihop och man känner hur gasen inte riktigt tar sådär som den brukade. Man upplever sig helt enkelt ha ett känslomässigt potential, men att någonting liksom "står ivägen" för det hela. Kanske känner man inte riktigt igen sig själv, inuti. Eller så känner man sig helt enkelt bara känslomässigt trött och nere utan någon särskild anledning. Lite som om maskineriet blivit en aning igensotat.

Släpp ut dina känslomässiga blockeringar

Av någon anledning har vi i Sverige en förmåga att känna skam för både det ena och det andra. Faktum är att vi skäms så mycket att vi hellre håller vår smärta för oss själva, även om vi mår extremt dåligt av det.
Men det kan också vara så illa att man inte ens vill veta av sina egna känslor. Varför är det så egentligen? Varför pratar vi inte mer med varandra om det vi känner?

Att lägga locket på fungerar inte speciellt bra. Det vet alla som har upplevt en utbrändhet.

Hur blir man av med ingrodda gamla känslor som står ivägen för livet? Vissa själsliga problem kan vi inte lösa helt själva utan någon professionell hjälp men vi kan hantera mycket själva. Framförallt kan vi se till att förebygga att vi får känslomässiga problem.
Törs du öppna dig för en liten övning?

1. Bli medveten

Man kan inte navigera sig ut ur något om man inte vet var man är. Bli medveten.
Se till att du får vara ifred i några timmar. Leta fram ett block och en penna och börja lyssna på dig själv. Bli medveten om de där känslorna du har trängt undan så länge. Släpp alla murar och låt dem visa sin skepnad.

2. Känslo-vomera
Det här är inte menat att bli något ämne för Pulizerpriset. Nej, det är defintivt ingen prestation. Det enda du ska fokusera på är att öppna dig själv på vid gavel för dig själv. Det finns ingen annan i din närhet, bara du. Inget kan begränsa dig, bara du själv. Skriv ner allt det som kommer, allt du känner. Det du skriver är inget du ska läsa sedan, låt det bara rinna ur dig. Om så behövs: gråt, skratta, bli arg, flippa ur...skitsamma ingen ser dig ändå. Löp amok på papperet.


3. Bränn upp dina känslomässiga slaggprodukter

När du känner att du är klar med skrivandet är det dags att göra sig av med alltsammans för alltid. Elda upp papperna du just skrivit. Om du är rädd för att bränna ner huset går det lika bra att riva upp eländet i småbitar. Eller så hoppar du lite på dem först om du känner för det. ;-) Gör dig av med pappersbitarna, spola ner dem i toan eller (om du har skrivit mycket och risker stopp i avloppet) släng dem i en påse och gå direkt ut och släng soppåsen. Det viktiga är att du helt och fullt har gjort dig av med det hela.


4. Fyll lungorna med ny luft
Sätt dig bekvämt och ta några riktigt djupa andetag. Slut ögonen och lyssna på din egen andning. Försök att tränga undan de tankar som kommer, låt ditt sinne vila. Sitt kvar så en lång stund.
Känner du dig sömnig är det lika bra att kapitulera och knoppa in en stund.

Öppna ögonen och känn efter, är inte ditt inre lite lättare?


/Din digitala vän


Deepak Chopra on: Releasing Emotion Toxins:

1 kommentar:

catarina sa...

Det var värdefulla råd! tackar! Ska provas!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kanske gillar du

 

blogger templates | Make Money Online