Från utbrändhet till livslust: Detox - dag 2

fredag 2 januari 2009

Detox - dag 2

Idag är det min andra detoxdag. Har varit iväg och handlat ett berg med grönsaker, frukt, linser, bönor, frön och nötter. Det blev ratatouille och lax till middag. Lagade också en (om jag får säga det själv) supergod gryta av mungbönor som blir lunchmat till imorrn.

Känner inte av några symptom på "avgiftning" än, det brukar ta några dagar. Har förvisso ont i musklerna mellan skuldrorna men det är något som jag har känt av i några veckor så det har inget med detoxen att göra. Det känns skönt att äntligen ha min lilla "vilomånad", för det är det detta handlar om. Vila. Att vila upp kropp och själ. Läka och bygga upp ny kraft.

Förbered dig väl första dagarna
Men det är inte alltid en dans på rosor att detoxa. Jag har gjort det några gånger förut och även om det blir lättare för varje gång (man vet ju hur det är och ser fördelarna med det) så finns det dagar som är jobbiga. Men om man förbereder sig på "skitdagarna" så klarar man sig igenom dem lättare. Att inte ha något hemma att äta på om sötsuget slår till eller inte har chans att vila om man får "kaffe-huvudvärk" kan vara lite jobbigt. Det är därför bra att handla hem generöst med mat och planera in sin detox i samband med en helg så att man kan vila ordentligt.


Detox - första dagarna jobbigast

Första detox-dagarna brukar vara de mest jobbiga. Om man har ätit mycket socker innan (som jag har gjort) kan sockersuget bli riktigt jobbigt. Därför är det bra att man ser till att handla hem allt man kan tänkas behöva när sockersuget slår till. Naturella (osaltade) mandlar, nötter och frön brukar stilla det värsta suget. Det man kan trösta sig med är att sötsuget släpper snabbare än man tror.


Cleanse & Detox Basics by Austin Wellness:


Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kanske gillar du

 

blogger templates | Make Money Online