Från utbrändhet till livslust: Vidga ditt medvetande - må bättre!

fredag 4 september 2009

Vidga ditt medvetande - må bättre!

Igår hamnade jag framför TV:n och mitt i programmet "Grannfejden" på TV3. För er som inte känner till programmet kan jag berätta att det handlar om folk som bor grannar med varann och lägger ner massor av tid och energi på att göra livet riktigt surt för den andra. Jag har inte sett programmet förut men kan tänka mig att underlaget för åratal av gräl liknar gårdagens, dvs en stolpe och en soptunna.
Jag måste motvilligt erkänna att jag närapå garvade läppen av mig åt dumheterna dessa människor ägnade sig åt. Det stod ganska klart att de medverkande inte ville mötas halvvägs, de ville vinna striden och helst trycka ner den andra parten så långt det bara gick. "Sådär tokigt skulle jag inte bete mig" tänkte jag. Men så började jag fundera lite över det här fenomenet. Det finns något att lära i de här människornas beteenden.

Avfärda inte andras tokiga beteende, lär av dem
Alla hamnar vi i situationer, om än inte lika extrema som ovanstående, där vi förlorar perspektivet. Det är dom där stunderna där medvetandet blir till storleken av en golfboll och vi agerar på våra sårade känslor. Alla har vi våra små akilles-hälar som vissa personer i våra liv triggar, förmodligen helt omedvetet. Vi blir sårade, hakar på och låter oss själva bli en medspelare i negativitet. Går det tillräckligt långt lämnar vi över kontrollen helt till rädslan. Ja, du har väl någon gång gjort eller sagt något i stundens hetta som du i efterhand ångrar? Var det inte just i en situation där du lät dina sårade känslor ta över?

Koppla på medvetandet när du blir arg
Att bli förbannad kan vara en enorm drivkraft. Bara man använder den i rätt riktning och med sitt medvetande inkopplat. Man skulle kunna se det som att jag genom mitt medvetande betraktar mig själv och bevakar hur jag agerar, så att jag inte agerar rakt av på mina sårade känslor. Sårade känslor tenderar nämligen att vilja hämnas och hämnd brukar ju sällan leda till något positivt för någon.

Att hata är att göra illa sig själv
Under många år kände jag ett stort hat mot den chef jag hade då jag gick in i väggen. Han betedde sig fruktansvärt illa mot inte bara mig utan alla på arbetsplatsen. Under många år föreställde jag mig att jag skulle träffa på honom och tala om för honom vilken idiot han varit eller att jag skulle hamna i situationen då jag skulle kunna göra det surt för honom i arbetslivet. Jag skulle helt enkelt hämnas på något vis. Jag hatade passionerat.

Då och då plockade jag upp tankarna på den där vidriga chefen och ältade det hela om och om igen. Tills jag en dag ställde mig själv frågan "fungerar det här?". Det tog mig några sekunder att inse att det jag ägnat mig åt i åratal inte skadade någon annan än mig själv. Här satt jag och utsatte mig själv för mängder av bitterhet och negativitet. Jag förstörde timmar till förmån för att åter ta in denna person i min tankevärld fastän jag inte ens ville ha honom i mitt liv. Det var inte han som led av det här, det var jag. Jag led och jag förstörde många bra stunder på att sitta och älta. Det var ju dessutom inte mig det var synd om, det var honom.

Har du en navelsträng till någon som dränerar dig på energi? - Klipp av den!
Alla går vi omkring med små navelsträngar av negativitet till gamla situationer, människor eller upplevelser. Dessa små navelsträngar dränerar ingen annan än oss själva på den dyrbara energi vi har. Identifiera dem och klipp av dem. Ibland får man klippa flera gånger, men tillslut är man befriad!

Att bli sårad är ett inlärt beteende
Vi föds inte till att agera positivt till en solig dag eller negativt till en regnig dag. Lika lite föds vi till att bli ledsna om någon säger något elakt till oss. Vi lär oss genom vår omgivning. Vi lär oss att automatiskt agera på olika situationer. Man skulle kunna se det som att vi har en autopilot som triggar våra olika känslor.

Ett vidgat medvetande gör att man mår bättre
Om mitt medvetande har storleken av en golfboll kommer jag att ha ett perspektiv som en golfboll.

Man skulle kunna likna det vid följande:
Föreställ dig att du står upp och tittar ner på dina fötter. Allt du relaterar till i ditt liv är vad du ser. Om du istället vidgar ditt medvetande något befinner du dig helt plötsligt 10 meter upp i luften och betraktar dig själv. Vidgar du ditt medvetande ytterligare ser du dig själv i hela din omgivning, människorna omkring dig, miljön etc. Ju mer du vidgar ditt medvetande, desto fler referenspunkter har du i din tillvaro.


Medvetandet hjälper oss välja rätt i vardan
Medvetandet hjälper oss att förstå vad som är destruktivt och vad som är positivt för oss. Jag skulle vilja säga att vi inte vore tama om det inte vore för vårt medvetande.
Att vidga sitt medvetande är att förstå att det inte bara finns en enda sanning. Det finns inte bara ett perspektiv på just den här situationen eller ens på livet. Det finns lika många sanningar och verkligheter som det finns människor på den här jorden.

Hur vidgar man sitt medvetande?
Jag tror att det hela är väldigt enkelt: medvetandet vidgas genom medvetenhet. Lev i nuet och bli medveten om vad du känner, ser, hör, doftar, smakar och upplever. Betrakta dig själv utifrån och för en dialog med dig själv.

Önskar er alla en fantastisk, medveten helg! :)

2 kommentarer:

V sa...

Detta kära ältande:) Så tryggt och skönt, men bara om man väljer rätt "offer". Det gäller att tänka till vem man ska älta om. Den forne chefen lockar starkt..aaahh hämnd...Men sen inser jag oxå att när jag väljer barnen istället blir jag ju så harmonisk. Kram V.

Jenny sa...

Hej där V!
Tack snälla du för ditt inlägg. Vad glad jag blir.

Jag håller med dig, på något sätt är det som att ältande blir en sorts "trygghet". Alla har vi ju en sån sida. Det intressanta börjar när man börjar lägga märke till sina tankar. Då börjar coola saker hända. :-)

Önskar dig en fantastisk helg med massor av glädje och vila!

Kram på dig!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kanske gillar du

 

blogger templates | Make Money Online