Från utbrändhet till livslust: Meditation läker stress - forskningsresultat presenterade igår

tisdag 8 februari 2011

Meditation läker stress - forskningsresultat presenterade igår

Igår lyssnade jag på Vetenskapens värld i P1. Där berättade man om en ny forskningsrapport som bevisar att meditation har positiva effekter på hjärnan och dess struktur. Efter 8 veckors meditation kunde man se att hjärnan förändrats positivt.

"Den mest spännande tolkningen är att antalet nervceller ökar, men det kan också bli tätare synapser, förbindelser mellan enskilda nervceller. Men skulle det vara celltillväxt sker det här överraskande fort" säger Jörgen Borg, professor vid Karolinska institutet.

Läs mer och lyssna på programmet här

Detta är förmodligen ingen nyhet för alla som mediterat ett tag. Men jag välkomnar onekligen forskningsresultat som detta eftersom vi i vår vetenskapliga värld ofta kräver just forskningsresultat för att folk ska våga prova på.

Relaterade artiklar om meditation:

7 kommentarer:

Miss C sa...

Det var intressanta nyheter! Man har ju läst o hört om att meditation ska vara bra för bla stress.. Har aldrig riktigt kommit underfund hur man gör när man mediterar, kanske dax att lära sig?

Peter Ljungkvist sa...

Meditation är bra för allt tycker jag, både för kroppen och sinnet. Tycker definitivt du ska "lära" dig det Miss C...=)

Jenny sa...

Miss C!
Tack för ditt inlägg. Meditation kan utövas på många olika sätt. Mindfulness är en typ av meditation exempelvis. Att meditera handlar om att stanna upp och skjuta undan de där tankarna som ständigt flödar. Att fokusera på andningen kan vara en metod. Jag brukar sitta (eller ligga ner) i ett rum där jag får vara ifred. Sedan fokuserar jag på andningen och försöker samtidigt rensa huvudet, dvs jag låter tankarna passera utan att jag "hakar på". Ibland mediterar jag med meditationsmusik och det brukar vara väldigt skönt. Djup avslappning brukar infinna sig och det kan hända att man somnar. :)

Hej Peter!
Tack för ditt fina inlägg. Låter som att du har erfarenhet av meditation? Mediterar du ofta? Eller blir det i perioder i livet?
För mig går det i vågor...även om jag försöker applicera mindfulness-tänket i vardagen.

Önskar er en fin kväll!

Miss C sa...

Miss C: Jag blev övertygad :) Kanske inte är så svårt som det låter.. tackar för er inspiration!

Peter Ljungkvist sa...

Hej igen.
Först måste jag tacka för att du skriver din blogg, jag läser den så ofta jag kan. Inte så mycket för Detoxen (vågar jag inte prova), men för dina insikter hur man kan tänka för att må bättre i vår stressade värld...=)

Jag strävar i min meditation och har så gjort i flera år. Jag utövar meditation så ofta jag kan, både liggande, sittande och gående. Jag försöker också utöva uppmärksamhet i det jag gör, vilket för mig också är en form av meditation...

Jag är mycket intresserad av budhismen och försöker införliga den åttafaldiga vägen i meditationen och vardagen. Jag har tidigare haft problem med stress och det destruktiva som följer i stressens spår, och för mig har meditationen och budhismen gjort att jag vanligtvis mår väldigt bra...=)

Med värme
/Peter

Jenny sa...

Hej Peter!
Tack snälla du än en gång för ett fint inlägg...och för att du delar med dig.

Meditation är ett fantastiskt verktyg i livet. På något sätt känns det som om meditationen har så enormt mycket mer kraftfull (positiv) påverkan på oss än vi förstår.

Jag blir direkt nyfiken på hur du "implementerar" Buddhismen i ditt liv. Jag är också enormt intresserad av Buddhismens budskap.

Önskar dig en fantastisk helg. Hoppas solen lyser på dig!

Anonym sa...

Omedelbara resultat från de första tre dagarna av att kontakta DrOduduwas, bestämde jag mig för att ansluta mig till kärleksspellprogrammet för att få tillbaka min make efter 2 år av separation. Jag är glad att rapportera att min man och jag är tillbaka på rätt spår. Min man har varit ångerfull mot sina handlingar och ont han orsakade.
Tack vare Oduduwa Great Love spell-caster lunchade han en magisk kärleksspell på min räkning. Dess fantastiska jag upplever direktresultat fick ett telefonsamtal från Anderson min man och igår kom han hem för att träffa mig. här är Oduduwa personligt kontaktbrev: dr.oduduwaspellcaster@gmail.com kan också Whatsapp nummer: +2348109844548
Caroline Maclver
Stockholm, Sverige.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kanske gillar du

 

blogger templates | Make Money Online