Från utbrändhet till livslust: Lycka - uttjatat men ständigt aktuell drivkraft

måndag 11 mars 2013

Lycka - uttjatat men ständigt aktuell drivkraft


Vetenskapen förklarar fenomenet lycka?
"Lycka" är lite av ett uttjatat begrepp. Varenda självhjälpsbok och livscoach hanterar ämnet, många gånger med olika teorier och recept. Ändå är det kanske det enda vi alla verkligen vill ha? Lycka. 

Vi rör oss åt det håll där vi tror att lyckan kommer att uppenbara sig. Kanske handlar det om att tjäna bra med pengar, vara snygg, få bästa betyg i skolan, utöva sin religion eller hitta det viktiga i det lilla. Vad det än handlar om så är det ditåt vi rör oss, medvetet men lika ofta omedvetet. 

Det viktiga är att lägga märke till när rädsla och ego blir drivkraften för min tillvaro. Livslust, glädje och tillfredsställelse för sällan någon långvarig tillvaro i sällskap av ett stort ego. 


Video: Why are we happy? Why aren't we happy?Lyssna gärna in Dan Gilbert, vetenskapsman, som beskriver forskning som gjorts på området lycka.




TED-talks är mina favoritföreläsningar på nätet. Rekommenderar att göra en sökning på Youtube och du kommer att hitta massor med intressanta föreläsningar i många olika ämnen.

2 kommentarer:

Anna sa...

Jag och min sambo pratade härom kvällen om att om Lycka är meningen med livet. Är det meningen att vi ska sträva efter att vara lyckliga? Eller vad är egentligen meningen med livet..
"Meningen med livet är att leva det" sa min kille. I det ingår både lycka, olycka, sorg och glädje. Så väldigt sant, för mig iaf.

Tack för en bra blogg! Den har hjälp mig i min resa.

Jenny sa...

Hej Anna!
Tack för att du tog dig tid och lämnade ett klokt inlägg.
Ämnet "meningen med livet" är onekligen intressant. Intressant, inte bara för att det handlar om något så stort utan även därför att de allra flesta som man ställer frågan himlar med ögonen och undrar om man blivit galen. ;)

Jag brukar tänka att meningen med livet är den mening jag ger det...eller "Meningen med livet är ett liv med mening". Lycka är många gånger summan av små saker. Även den som har sorg kan känna lycka. Det finns liksom ingen "linjär" sanning över lycka. Den som "borde" vara lycklig behöver inte nödvändigtvis vara det.
Jag tror att det på ett sätt handlar om den mening man kan uppleva i de små och stora tingen. Och kanske handlar det om att faktiskt bara lägga märke till det som redan finns hos/omkring/i en?

Önskar dig allt gott!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kanske gillar du

 

blogger templates | Make Money Online