Från utbrändhet till livslust: Kan man vara produktiv och prestera utan att stressa?

fredag 1 mars 2013

Kan man vara produktiv och prestera utan att stressa?

Kan man leva en vardag utan stress? Är det möjligt att vara produktiv och samtidigt harmonisk och balanserad? ...och hur bär man sig åt?

Produktivitet behöver inte gå hand i hand med stress

I maj 2012 åkte jag till Brasilien för att jobba i 10 dagar. Efter bara några dagar på plats började jag fundera över hur man kan leva ett liv utan stress och samtidigt vara produktiv?

Mina kollegor visade nämligen upp både kreativitet, handlingskraft och produktivitet men på ett sätt jag sällan upplevt. Trots att de hade massor att göra verkade de inte stressade. Tvärtom, de tog sig tid att umgås med varandra och skrattet låg aldrig långt borta. Faktum är att jag aldrig har träffat människor som promenerat så långsamt, särskilt inte till ett möte man är försenad till. Därför var jag både fascinerad och förbryllad över alla de kreativa och inspirerande lösningar de på kort tid lyckades åstadkomma. Hur är det möjligt?

Blir jag mer produktiv om jag gör saker i ett snabbare tempo?
Man kan lätt få för sig att produktivitet går hand i hand med en förhöjd stressnivå. För att hinna med mer måste man ha ett högre tempo? Nja, något säger mig att jag inte kommer att hinna med mer för att jag ökar tempot. Efter en viss gräns motverkar den stress vi upplever vår produktivitet. Ändå är det som om många av oss i detta land lever i föreställningen om att ett högt tempo är förenligt med en hårt arbetande, nyttig och produktiv person.



Hållbar produktivitet hänger ihop med en sund kultur och en ansvarstagande och medveten individ. Stress är en individuell upplevelse. När allt kommer omkring är det bara jag som kan påverka hur jag påverkas av det jag bemöter i livet. Men kulturen i vilken jag vistas är minst lika viktig.

Blir du irriterad på personer som i en situation där "de borde vara stressade" skrattar och verkar ko-lugna? Gör man mindre nytta när man verkar glad och lugn än en sönderstressad person gör? 

Stress är en reaktion på hur vi bemöter förändring
Om man ska förenkla upplevelsen av stress handlar det många gånger om hur vi bemöter förändring. Förändring i form av allt vi bemöter från en stund till annan inom oss själva och i mötet med situationer och människor i vår omgivning. Det bästa sättet att stressa ner är att identifiera vilket beteende som gör att man blir stressad.

Stress belastar våra sinnen och våra kroppar. Stress i sig är inte farligt, det är avsaknaden av återhämtning som gör stressen belastande och i värsta fall farlig.


Frågor som kan minska stress och öka min produktivitet och kreativitet:
  1. Vad är viktigt i ett större perspektiv?
    Det är enkelt men inte för den skull lätt; det jag fokuserar på är det jag upplever. Mitt liv är min upplevelse. Om jag kan se nuet i ett större perspektiv blir det lättare att ta kloka beslut istället för att ödsla tid på detaljer som inte betyder nåt i ett perspektiv av livet.
  2. Vad lägger jag mitt fokus på i denna stund?
    I varje stund måste jag prioritera vad jag lägger mitt fokus på. Som sagt, mitt liv är den upplevelse jag har. Jag kan vandra längs en vacker sandstrand och ändå inte beröras av skönheten omkring om jag lägger hela mitt fokus på eländiga tankar.
  3. Kan jag påverka detta?
    Om jag inte kan påverka en situation gör jag klokt i att sluta stånga huvudet i väggen.
  4. Ser jag möjligheter och glädje i det och dem jag har omkring mig?
    Kreativitet växer bara i den omfattning den ges möjlighet till. Kreativitet är bara så stor som de mentala begränsningar vi bygger upp.
  5. Saker och ting blir inte som jag planerat!?
    Hur ologiskt det än är att försöka planera upp sitt liv är vi ändå många som försöker oss på det gång efter annan. När sen något går snett tenderar vi att få panik. Saker och ting förändras, det ligger i livets natur. Man kan kalkylera bort en hel del stress som i sin tur innebär energi som man kan lägga på annat om man räknar in att saker inte kommer bli exakt som man tänkt sig.
  6. Vågar jag agera på mina idéer?
    Kreativitet kräver mod. Bra idéer kräver lika stor mängd mod för att förverkligas.
  7. Kan jag glädjas åt det jag hittills har åstadkommit?
    Glädje och stolthet är en kraft som hjälper oss framåt. Att bara fokusera på de dåliga sakerna kommer inte att vara uppbyggande.

1 kommentar:

Linn sa...

Jag trillade in här när jag googlade gröna juicer. Tack för mycket intressant läsning!

Jag är just nu sjukskriven för utmattningssyndrom och hittar mycket tänkvärt här.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kanske gillar du

 

blogger templates | Make Money Online