Från utbrändhet till livslust: Är glutenfria produkter verkligen glutenfria?

måndag 4 augusti 2014

Är glutenfria produkter verkligen glutenfria?

Glutenfria produkter, löser de problemet...egentligen?
Jag har sedan september lagt om min kost till glutenfri. Under sommaren har jag ätit vissa glutenfria produkter som hårt bröd. Men har det verkligen varit en god idé? Nja...

Glutenfria produkter kan trigga glutenreaktioner
Dr. Peter Osborne menar att många glutenfria produkter, ofta gjorda av majs eller ris, i själva verket har proteiner som liknar gluten. Det glutenliknande proteinet triggar reaktioner i kroppen som vi kanske inte ens märker av. Men om glutensymtomen försvunnit? Betyder det att det inte fanns gluten i produkterna jag ätit?

Fri från spannmålsprodukter för att läka tarmen
Studier har gjorts på glutenintoleranta personer som lagt om sin kost till glutenfria produkter (bröd, pasta etc) visar visserligen att glutensymptomen försvunnit. Men inflammationen i tarmen som uppstår vid glutenkänslighet/intolerans förbättrades inte. Det visar att man som glutenintolerant gör klokt i att helt avstå från spannmålsprodukter.

Kopplingen mellan gluten och sjukdom
Det har gjorts flera studier på kopplingen mellan sk leaky gut syndrome (läckande tarm) och  sjukdomar. Leaky gut syndrome innebär att små, små partiklar i tarmväggen släpps igenom in i blodet och orsakar att immunförsvaret börja attackera den egna kroppen (sk. autoimmun sjukdom).


Gluten triggar den inflammation i tarmväggen som skapar de små hål som börjar släppa in osmälta partiklar i blodet. 

Sjukdomar som kan länkas till gluten
Exakt hur kroppen reagerar på läckande tarm är individuellt. Det handlar om många olika symptom och sjukdomstillstånd. Bara de autoimmuna sjukdomstillstånden är 190 stycken!. Gluten kan även länkas till psykiska åkommor som depression och ångest. Det är inte ovanligt att personer som lider av migrän har glutenproblem. Inflammationen som orsakas i tarmarna gör också att näringsupptaget försämras, med näringsbrist som följd. Bristsjukdomar i sig kan ge kraftiga symptom. 

Lider man av en autoimmun sjukdom löper man av större risk att drabbas av flera autoimmuna sjukdomstillstånd. Kanske för att sjukvården inte verkar känna till läckande tarm och istället skriver ut piller som förbättrar symptomen (och inte orsaken).

Att läka tarmen är att ta tag i roten till problemet. Vänta dig fler artiklar om detta här på bloggen. Men dela hemskt gärna med dig om du har erfarenheter som kan vara andra till hjälp!




3 kommentarer:

Anneli Sjögren sa...

It's a djungle out there...!!
Alltså... jag blir lite missmodig av denna information... Vad KAN man äta egentligen??
Så... Ingen säd alltså... men bovete, hirs och quinoa då??
Och vilka bönor ska man inte äta?? *Suck* :-/

Jenny sa...

Hej Anneli!
Ja, jag vet. Jag kände också så när jag hittade den här informationen. Vad kan man egentligen äta?
Men samtidigt så vill jag hellre medvetet välja att äta vissa saker (fastän jag vet att de "egentligen inte är så bra för mig") än att omedvetet mumsa på i tron att de är bra för mig. Särskilt om jag försöker läka min tarm.

Men samtidigt tror jag på att känna in kroppen och lyssna hur den svarar på det man äter, gör och upplever. Ju mer jag lär känna min kropp desto bättre beslut kan jag ta i form av kost, aktiviteter etc. Det handlar om intuition tänker jag.
Det spelar ingen roll vad andra säger (exempelvis bloggare ;) det viktiga är vad du känner är bra för dig!

/Jenny

Anneli Sjögren sa...

Jag är också hellre medveten och gör val utifrån det! Men trots att jag är väldigt intuitiv när det kommer till andra människor är jag ganska blind för mig själv...
T ex när jag efter nästan 2 månader utan gluten (där jag inte märkte nån skillnad) provade att äta det igen, så märkte jag absolut ingenting medan min man tyckte att jag verkade tröttare.... Så jag har väldigt svårt med att känna in hur min kropp reagerar! Och jag försöker verkligen, men det är som att jag har en "Blind spot" för mig själv...! :-/
Så frågan kvarstår: bovete, hirs och quinoa - är det verkligen glutenfritt? Jag vet inte om du kan svara på det, men du kanske kan säga vad du tror eller om det är något som du upplever att du reagerar på - eller inte..!
Hoppas du inte tycker att jag sätter press på dig - det är verkligen inte meningen!! Jag känner bara att det är bråttom för min del att hitta hur jag vill äta för att börja må bättre! Jag orkar inte vara så här trött en enda sekund mer än nödvändigt...!
Förresten: Har du provat Teffmjöl? Det är ju nåt som blivit vanligare bland det glutenfria de säger att man kan använda.
Ha det så bra! ♥

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kanske gillar du

 

blogger templates | Make Money Online