Från utbrändhet till livslust: Enkla sätt att boosta matsmältningen

måndag 11 augusti 2014

Enkla sätt att boosta matsmältningen



Jag är troligen inte den enda som ändrat mina ätvanor under semestern. Något som märktes väl när jag kom tillbaka till vardagen igen. Jag kände tydligt att matsmältningen och magen inte fungerade riktigt som den skulle. Så jag la in några extra rutiner för att få ordning på kroppen och matsmältningen.

Kicka igång magen och matsmältningen

  • Balansera vätskenivån
    Drick ljummet citronvatten (koka i vattenkokarn och blanda 50/50 kallvatten) innan frukost varje morgon. Jag brukar lägga till en t-sked opastöriserad honung. Det funkar väldigt bra för min mage och jag märker inom ett par dagar skillnad på magen.

    Anledningen att detta enkla knep fungerar är troligen att man genom att starta med att tillföra vätska till kroppen gör att kroppen kan balansera sin vätskenivå. Om vätskenivån ligger låg måste kroppen kompensera bla genom att hämta vatten från tjocktarmen (vilket i sin tur gör att vi blir förstoppade och hårda i magen).
    Att vattnet ska vara ljummet beror på att kroppen annars måste ödsla en energi på att värma upp kallvatten samt att kallvatten hämmar matsmältningsapparaten. Ljummet vatten stimulerar tarmrörelserna. Drick ljummet vatten genom hela dagen!
  • Minifasta
    Kroppens avgiftningsfunktioner sägs ligga som högst fram till kl 10 på förmiddagen. Jag brukar dricka citronvatten (ibland upp till en liter beroende på hur illa läget är) och sedan vänta en stund innan jag gör en färsk juice eller äter ett lättare mål. På så sätt "hinner kroppen ikapp".
  • Äta långsamt
    Det är uttjatat men ja, att slänga i sig maten halvtuggad gör att magen får jobba hårt för att utvinna näring och smälta maten.
  • TillskottJag tar Triphala Rose, 2 st tillsammans med ljummet vatten innan jag går och lägger mig. Det hjälper för mig. Även blötlagda psylliumfröskal och/eller blötlagda linfrön är förstås väldigt effektiva. Även alger eller algblandningar som Mighty Greens, chlorella eller spirulina tycker jag har en positiv effekt på magen. Liksom maca-pulver som är en stärkande rot med flera positiva egenskaper, särskilt för den som har låg energi eller lider av hypotyreos.
    Har man mineralbrist kan man få problem med avgiftningsfunktionen i kroppen. Läs gärna på om mineraler som magnesium, jod, selen, zink och vilka symptom brist kan ge. Jag tar mineraler som tillskott varje dag sedan i september förra året då jag fick diagnosen Hashimotos sjukdom.
  • 2 tsk kokosnötsolja, linfröolja eller olivolja
    Bra fetter som verkar antiinflammatoriskt och "smörjer systemet". Intages varje dag.
  • Massera magen med olja
    Jag brukar använda mig av gamla Ayurvediska traditioner om jag har problem med magen. Ljummen sesamolja masseras i medsols-rörelser. Titta gärna på hur tarmarna ligger så får du en bättre förståelse för hur du kan massera. 
  • Promenera/motionera
    Är du väldigt förstoppad kan det vara svårt att ta sig ut på en joggingtur. Men all typ av cirkulationshöjande aktiviteter är bra. Ta en promenad om det går. Annars kan du djupandas (Pranayama) eller Googla på yogaövningar för detox.
  • Ät grönsaker och skippa socker och vetemjöl
    Glutenintolerans är en åkomma som ökar lavinartat i hela världen. Och det är inte längre så att man nödvändigtvis har svåra symptom. Faktum är att det inte är säkert att man har några symptom alls om man lider av intolerans mot gluten.
Video: Paul Chek om enkla sätt att boosta matsmältningen



2 kommentarer:

Anton sa...

Tack för tipsen, det är väldigt viktigt med matsmältningen, även om det är en sån sak som man nästan kan glömma bort.

Det där med att äta långsamt tror jag också är viktigt för att magen ska kunna smälta det du äter. Det har väl något att göra med enzym som produceras när man tuggar maten.

Jenny sa...

Hej Anton!
Tack för att du tog dig tid och lämnade en kommentar. Uppskattar det väldigt mycket!

En fungerande matsmältning ger en kedjereaktion för ett bättre näringsupptag. Ett bättre näringsupptag ger kroppen en förutsättning för att fungera som den ska. Men det är ibland lättare sagt än gjort att se till att man har ett optimalt näringsupptag (och avgiftning). Det tycker jag ialla fall. Men jag märker stor skillnad när jag gör vad jag kan.

Brukar du tillsätta enzymer i tillskott?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kanske gillar du

 

blogger templates | Make Money Online