Från utbrändhet till livslust: Tanke, kropp och känsla - den heliga treenigheten

lördag 23 augusti 2014

Tanke, kropp och känsla - den heliga treenigheten


Min absoluta övertygelse är att det vi upplever inuti speglar sig i vår fysiska kropp. Det blir väldigt tydligt när man upplever oro till exempel. Det är som om känslorna, tankarna och upplevelsen hittar ett fäste i muskelfibrer och senor. Inte sällan med värk och inflammation som resultat.

Kroppen minns de upplevelser jag haft
När jag för 13 år sedan hade gått in i väggen började jag gå på massagebehandlingar kontinuerligt. Mest för att slappna av. När stressen gått för långt är det inte ovanligt att man har den paradoxala upplevelsen av att både vara helt utmattad men samtidigt inte ha förmågan att slappna av. 




Massage som triggar tidigare upplevda känslor
Första behandlingen jag fick på efter att ha blivit utbränd hade jag en upplevelse som var både förlösande och lite obehaglig. Det var som om massören hittade små punkter som var direkt länkade till olika känslor. Jag minns att jag inte kunde hålla tillbaka tårarna. Det var som om upplevda känslor vällde fram. Obehagligt men samtidigt väldigt renande och balanserande. 


Tanke, känsla och kropp är den heliga treenigheten. Alla tre påverkar varandra. Det är först när medvetenheten är påslagen som jag kan betrakta och lära mig hur, vad och varför jag känner som jag gör.

All läkning är mental, fysisk och själslig
Jag tror att all läkning är mental, fysisk och själslig. Oavsett vilken åkomma jag har. Läkning är en process av lyhördhet. Lyhördhet både inför hur det känns i kroppen, vad kroppen behöver (näring) för att må bättre och hur den själsliga och mentala sidan hänger ihop med det fysiska. Det är förstås lättare sagt än gjort. Men med övning kan vi bli bättre på att förstå oss själva. Och kanske är det en av läkningens absolut viktigaste punkter. Det ligger en kraft i att komma i kontakt med sitt inre. Inte minst sin intuition. 

Att utöva det som intuitionen säger är rätt kan inte bli fel. Det är min absoluta övertygelse. 







1 kommentar:

Anonym sa...

Hej... Hur fick du diagnos med underaktiv sköldkörtel ... Var det genom prover hos läkare... Eller hur gick tillväga? Tack!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kanske gillar du

 

blogger templates | Make Money Online