Från utbrändhet till livslust: Att förändra energikrävande situationer

torsdag 17 september 2015

Att förändra energikrävande situationer

Ibland måste man avvika från sina invanda
mönster för att ta en ny väg.
Ibland har jag funderat över frustrerande situationer som återkommer. Vi känner nog alla till fenomenet. De där situationerna som uppstår gång på gång och som placerar oss i oönskade lägen. Inte sällan med frustration och utmattning som följd.

Situationer och beteenden som äter energi
Det kan handla om relationer som triggar särskilda situationer som kräver något av oss, något som vi inte har lust med och som gärna återkommer gång på gång. Som att det alltid tycks landa på mig att hantera surdegen i bostadsrättsföreningen, eller betala taxinotan med just den (snåla) vännen. Eller kanske råkade alla andra försvinna när det blev tal om det där övertidsprojektet på jobbet. Kände du dig manad att räcka upp handen och ta på dig en arbetsbörda då tystnaden blev för långvarig? Känner du dig som en dålig vän om du inte svarar när din egocentrerade vän ringer dig mitt i natten en tisdag för att prata om sina kärleksproblem? Där står man med samma känsla, samma frustration som om man levde i repris. Hur tar man sig ur den elaka loopen?

Första steget är att identifiera situationen, känslan och ens egna beteende.

Visst handlar det lika mycket om mig och mitt beteende som om de situationer som jag ställs inför. Jag deltar i någon form i att föra tillbaka till mig själv i en och samma problemsituation (fast jag inte vill erkänna det för mig själv alla gånger).

"Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know"
Så säger Pema Chodron. Jag tänker att hon kanske har rätt? Kanske är det så att vi tvingas tillbaka till den där situationen gång på gång tills vi lär oss? Resultatet lär knappast bli annorlunda om jag bemöter situationen på exakt samma sätt varje gång. Något måste jag göra annorlunda. 

Jag börjar med att bli medveten om hur jag känner och agerar precis där och då. Agerar jag på mina känslor (dvs att jag upplever mig vara tvungen att svara kl 03 på natten)? Skulle jag ställa samma krav på andra som jag upplever att just den här vännen/kollegan/partnern ställer på mig? Hur kan jag förekomma den här situationen? Hur kan jag hitta ett friktionsfritt sätt (dvs som inte kräver så mycket energi av mig) att förändra situationen? När man reflekterar och öppnar upp kan förändring ske.

Med förändring kommer en ny tid.



Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kanske gillar du

 

blogger templates | Make Money Online