Från utbrändhet till livslust: Hashimotos hypotyreos läkte ut med glutenfri kost

onsdag 30 september 2015

Hashimotos hypotyreos läkte ut med glutenfri kost

Hashimotos läkte ut efter 6 månader med
glutenfri kost. 
Så här skriver min kollega som är mamma till en 15-åring som fick diagnosen Hashimotos Hypotyreos. En modig mamma som på eget initiativ gjorde en kostförändring, trots att doktorn hävdade att det var helt omöjligt att påverka ett sjukdomsförlopp som Hashimotos. 

6 månader senare är antikropparna borta
"För sex månader sen fick min dotter diagnosen Hashimotos sjukdom, en autoimmun sjukdom som sätter olika hormoner i sköldkörteln ur balans, enkelt uttryckt. Prognosen är att den är livslång och endast hålls i schack av medicinen Levaxin. Dottern fick också detta (mycket låg dos) men vad doktorn inte visste var att jag tog bort all gluten (och det mesta av allt socker) från hennes kost samtidigt. Igår kom nya provsvar som visar att sjukdomen läkt ut! Inga antikroppar produceras och alla värden är helt normala. Jag kan ju inte bevisa att det är pga glutenborttaget som hon tillfrisknat, men jag är helt säker på att så är fallet."

Tack för att jag fick dela er historia!

Har du också lyckats med det "omöjliga"? 
Om du som läser detta har lyckats förbättra din sköldkörtelsjukdom med kost, tillskott eller annat. Dela gärna med dig!


Relaterade artiklar

1 kommentar:

Karolina sa...

Jag Jobbar med min sjukdom som har med sköldkörtelhormon att göra,men inuti cellerna och den lilla energi grejen vid Namn mitokondrie.
Hade skyhöga värden på antikroppar mot mitokondrierna som jag nu ett år senare sänkt från >1600 ner till 200. Jag ska ner under 25 men mår så himla mycket bättre redan.

Kämpar fortfarande mot sjukvården och vände mig till Tyskland för prover.

Besök gärna min blogg: www.inauniqe.se (mest om detta under kategorin Hälsa)

Med vänlig hälsning
//Karolina

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kanske gillar du

 

blogger templates | Make Money Online