Från utbrändhet till livslust: Att stanna upp en överaktiv hjärna

tisdag 8 september 2015

Att stanna upp en överaktiv hjärna



Stress kan ge många olika symptom och upplevelser. Ett väldigt tydligt symptom är överaktiva tankar. Visst är det ju så att tankarna i princip aldrig stannar av. De finns där dygnet runt. Men när vi har överaktiva tankar blir upplevelsen att man förlorat kontrollen och stressen tagit över. Det yttrar det sig ofta i form av sömnproblem, rastlöshet och spända muskler liksom koncentrations- och minnessvårigheter.

Intrycksknarkaren - den nya missbrukaren
Den som har stressade och i det närmaste nervöst flödande tankar har ofta svårt att stanna upp. Livet måste rusa på. En intrycksknarkare blippar nervöst på telefonen, ändrar kanal på radion i bilen och ringer och tittar på TV samtidigt. En stunds lugn upplevs undermedvetet som obehaglig vilket resulterar i ett sökande av intryck att fylla hjärnan med. Många har stora problem med sömnen eftersom sömn kräver lugn. Det resulterar inte sällan i stressdrömmar, ihopbitna käkar eller helt utebliven sömn.

En intrycksknarkare "fastnar" i sina tankarna. Med det menar jag att man befinner sig inuti själva tankeflödet. Man agerar, dvs lever sitt liv, direkt utifrån hur tankar och känslor känns inuti. Ofta helt omedvetet. Allt sker på autopilot.

Bli snällare mot din hjärna genom att bli
mer medveten om de intryck du tar in. 

Hur kan man lugna ner en överaktiv hjärna?
  • Minska ner på intryck
    Bli medveten om hur dina sinnen tar in intryck. Vad lägger du tid på? Vad är det dina sinnen tar in? Bli medveten om vilka källor till intryck du har. Allt från telefonen till radion, morgontidningen till reklamskyltar på väg till jobbet.
  • Minska ner på stimulantia
    Koffein och socker. Dra ner på sånt som ökar takten på kroppen.
  • Lugna ner kroppen
    Om kroppen är spänd och stressad påverkas även vårt sinne. Det blir en ond cirkel. Ägna dig åt det du vet får dig rent fysiskt avslappnad. Varma bad, bastu, djupandning och yoga (som även lugnar sinnet), massage, stretchning m.m. Gör det som du vet fungerar för dig.
  • Lugna sinnet
    Ägna dig åt aktiviteter som lugnar ditt sinne. Pranayama (helt fantastiskt bra tycker jag), mindfulness, yoga, promenader, vistas i skogen eller bara sitta kvar i bilen på parkeringen i 5 minuter extra.
  • Bli medveten
    Hållbarhet handlar om medvetenhet. Att bli medveten om sitt beteende och sina tanke- och känslomönster. Är du ens medveten om att du tagit upp telefonen för att kolla av Facebookflödet fastän det bara gått 5 minuter sedan sist? Läser du per automatik reklamplanschen i tunnelbanan samtidigt som du pratar i telefon? 
  • Ställ dig själv denna fråga
    Men kanske viktigaste frågan av allt. Sysselsätter du dig för att slippa ta itu med något inom dig?




2 kommentarer:

Chrissan sa...

Kaffe har jag dragit ner på, speciellt under mina maniska perioder. Då blir jag speedad. Socker däremot får jag inga kickar av. Värst intryck får jag i jobbets fika/lunchrum. Borde ju vara en avkopplande miljö men tröttar ut min hjärna totalt. Jobbar bara 2 tim/dag och fikar ju inte hela tiden men sitter resten sv tiden i kontorslandskap...

M sa...

Allt du skrev är jag i ett nötskal. Efter många års stress rasade jag ihop höstas och är nu på väg tillbaka. Vissa dagar är otroligt tuffa, allt känns tungt, jag fastnar i soffan med min mobil (intrycksknarkare) och kommer inte därifrån. Vissa dagar känner jag mig ganska glad. Tack för en fin blogg!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kanske gillar du

 

blogger templates | Make Money Online