Från utbrändhet till livslust: Detox 2016, dag 1 av 31

fredag 1 januari 2016

Detox 2016, dag 1 av 31


Frukost. Lemon ginger blast med en bit ananas.

Idag startade den årliga detoxen. Den pågår i en månad. Det är första riktiga detoxen på 1,5 år för mig. Jag var gravid förra året i januari så det blev ingen riktig detox då. Det känns oerhört skönt att komma igång. Det är 11:e året jag och sambon detoxar så det har blivit en vana. Nuförtiden känns det som en skön och välbehövlig omstart.

Trött första dagen
Jag somnade kl 02 i natt, trots ett lugnt familjefirande. Men vaknade kl 06 av en liten glad bebis (nej jag skulle inte rekommendera att detoxa samtidigt som man ammar). Han ville tack och lov somna om efter en stund så vi fick en timme till innan 3-åringen klev upp. Men dagen har tillbringats i trötthetens tecken. Både jag och sambon, som också detoxar, har känt oss vråltrötta. Kanske inte så konstigt med lite sömn. Men jag passade på att tupplura med bebisen mitt på dan. 

Sambon klagar över kaffehuvudvärk
Jag dricker inte kaffe nuförtiden så jag slipper tack och lov koffeinabstinens. Men sambon har klagat på en molande huvudvärk under dagen. Det brukar bli så varje år så vi har väl lärt oss känna igen det. Inte så kul men det brukar ge med sig efter någon dag.


Sockerabstinensen kommer redan första dan
Under december har jag ätit ganska mycket socker vilket märks på blodsockret. Det brukar ta ungefär 10 dagar innan blodsockret är helt balanserat. Men innan det är på banan känner man sig trött, darrig och kan bli toksugen på att äta. Vad som helst.
Det är som om kroppen inte är riktigt nöjd. 



Linsgryta med gurkmeja och spiskummin.
Se till att ha i svartpeppar så att de antiinflammatoriska
ämnena i gurkmejan tas upp bättre.

Dagen i tidpunkter, så här långt...
07:00 - En kopp hett vatten med citron + kelp (tablettform) som är naturligt jod och bra för min sköldkörtel.
08:30 - Ett glas lemon ginger blast men pimpad med lite ananans. Jag brukar normalt sett vilja hålla nere sockernivån i juicen men idag mjukstartade vi. Successivt kommer jag gå över på lite mindre frukt och mer grönsaker. Detta för att svälta ut eventuell candida.
09-11:30 - Varmt vatten. Har druckit mängder med varmt vatten idag. Det stimulerar tarmarna och matsmältningen. Dricker man för mycket kallt riskerar man att sabotera för matsmältningen. Viktigt att tänka på under vintertid.
11:30 - Lunch, bärsmoothie (se recept på sköldkörtelsmoothie)
12:30-17 - Mer varmt vatten med ingefära.
17:30 - Linsgryta, recept kommer. 





Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kanske gillar du

 

blogger templates | Make Money Online