Från utbrändhet till livslust: Träning under detox måste göras med varsamhet

torsdag 14 januari 2016

Träning under detox måste göras med varsamhet

Detox, dag 14 (av 31)


Energin har börjat pyra. Igår sprang jag mitt andra löppass efter graviditet och förlossning. Jag hade foglossning under graviditeten så det blev inte så mycket träning, annat än någon lugn promenad och lite gravidyoga.

Kan man träna när man detoxar?
Jag har tidigare skrivit om att jag inte rekommenderar någon intensiv träning när man detoxar. I alla fall inte i början av detoxen, när man kanske inte mår så bra. Juicefastar man ska man absolut inte träna hårt. Här är vilan enormt viktig. Men får man i sig tillräckligt med näring och energi och mår bra så finns det ju inget hinder att utforska kroppen.


Normalt sett brukar jag nöja mig med promenader och
yoga under detoxen. Men längtan efter att få springa igen
blev för stor. 
 
Lugnt och försiktigt träningspass
Allt handlar om att komma i kontakt med kroppen. Det som känns bra i kroppen ÄR bra. När jag började snegla på löparskorna var det med en pyrande lust och glädje. Jag var bara tvungen att prova. Det var så länge sedan. Att det var -8 ute var inget hinder. Jag är född och uppvuxen i Norrbotten.
Jag var ute och lunkade i 23 minuter, för den som undrar. Inget högintensivt pass precis men jag fick energi av det. Kände mig lättare i sinnet och faktiskt lite gladare. Så det fick bli ett pass igår igen (efter två dagars vila). 

Lyssna på kroppen, din farkost här i livet
Det viktigaste är att lyssna på kroppen. Det gäller att inte bara leva "uppe i huvudet". För ganska ofta bestämmer vi oss för vad vi ska göra utan att känna in kroppen. Det handlar om att uppleva kroppens behov. Jag ändrade mina planer den här gången. Jag hade som plan att juicefasta just nu. Men med de trassliga nätterna (försöker vänja av bebisen med nattmålen) och därav den begränsade sömnen klarade jag inte av att köra hard core. Min sambo däremot har juicefastat i 3 dagar! Jag ska se om jag kan få henne att berätta lite för er om sin upplevelse, dag för dag. 



Krämig bärsmoothie till frukost.
Kallpressad kokosnötsolja, avocado och nötter
ger bra och mättande fetter.


Vansinnigt god!
Helt utan mjölk, gluten och soja.
(klicka och läs varför jag inte äter
gluten eller soja)


1 kommentar:

Therese sa...

Så sant! Gäller hela livet - ofta för mycket yang som gör att vi bränner energi hela tiden utan att ladda upp med yin. Något man verkligen får sig en läxa i när man går in i väggen... balans. Tack för din blogg, den är SÅ SÅ bra!! :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kanske gillar du

 

blogger templates | Make Money Online