Från utbrändhet till livslust: Drömmar

måndag 10 november 2008

Drömmar

Drömmer du? Nu menar jag inte drömmarna du drömmer om nätterna. Jag pratar om dagdrömmar. Men jag pratar inte om dagdrömmar såsom "hur ska jag hinna med bilbesiktningen imorrn...". Nej, jag pratar om tvättäkta rosa moln. Lustfyllda, lyckliga, barnsliga dagdrömmar som kan förflytta dig vart som helst. Känner du igen dig? Eller har du lagt det där med dagdrömmande på hyllan eftersom det är trams för kids som inte har blivit vuxna än och därför inte har nåt vettigt att fylla tankeverksamheten med?

Om du har varit där i tanken kan du vara där i verkligheten
Oavsett om du dagdrömmer eller inte hoppas jag att du tar dig tid att läsa det här inlägget. Jag tror nämligen att dagdrömmar är enormt viktiga för inte bara vårt välmående utan också vår kreativitet, personliga utveckling och därav våra liv. Att dagdrömma är att segla över alla hinder, alla måsten, alla begränsningar och i medvetandet skapa precis vad (fantastiskt) som helst. Varför är det så viktigt då? Jo, för jag tror att om du har varit där i tanken kan du vara där i verkligheten.


Att dagdrömma är att vara kreativ
Kreativitet är att skapa något nytt. Något som inte finns. Men kreativitet är inte synonymt med måleri och musik. I livet är det så mycket mer. Det handlar om att släppa på de föreställningar man har om livet och låta medvetandet leka fritt. När man kan släppa på sina inre begränsningar så kan man också börja se nya möjligheter men också gamla saker på ett nytt sätt. Det gör också att personer som tränar upp sin kreativa förmåga inte fastnar i ett mönster för hur de ska agera och reagera, det finns ju flera perspektiv och lösningar. Kreativitet håller dessutom hjärnan frisk.

När man dagdrömmer varvar hjärnan, tvärtemot vad man kanske skulle kunna tro, ner. Hjärnans aktivitet går ner på "lågvarv". Man vet också att samarbetet mellan de båda hjärnhalvorna förbättras.

Drömmar är till för alla
Det jag gillar med drömmar är att de är till för alla. Alla kan ha dem, oavsett ålder, bakgrund, status etc. Inget kan ta ens drömmar ifrån en. Den enda som kan hindra dem är du själv.

Om livet var en stor målarduk, ditt medvetande en pensel och dina upplevelser var färg: skulle du då inte vilja vara lika färglad som en Henri Matisse-målning?



Något att dagdrömma om: Who am I?

/Din digitala vän

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kanske gillar du

 

blogger templates | Make Money Online