Från utbrändhet till livslust: Stress

lördag 15 november 2008

Stress

I flera nätter i rad har jag drömt om jobbet, att jag jobbar. Det är som om jag går igenom allt jag borde ha gjort och inte hunnit med under veckan. Vaknar upp i tidig gryning och känner mig uppstressad.

Jag har inte riktigt lyckats varva ner ordentligt efter en period av mycket stress och press. Den långvarig stressen har gjort att jag har förändrat kemin i kroppen. Jag kan fysiskt känna att något har förändrats i min kropp. Stressen har gjort att jag har producerat mängder av adrenalin och det gör i sin tur gör att min kropp befinner sig i nån sorts beredskapsläge. När det är dags att sova går kroppen ner i nån sorts slummerläge men når aldrig den riktigt djupa sömnen. Det här inlägget är en påminnelse till mig själv och alla andra därute som sover dåligt. Det är dags att bli medveten om vad som försigår där inuti.

Att skapa hållbarhet i livet
Något jag ofta letar efter är att hitta en linje i livet där jag kan kombinera aktivitet och vila. Att hitta balansen mellan de tu. Det jag tror skapar obalans är när man förlorar kontakten med sitt inre. När man inte är medveten och uppmärksam på vad som försigår i ens medvetande, då har man förlorat kontakten med sig själv. När man förlorar kontakten med sig själv styrs man av yttre signaler, dvs det som händer runtomkring en.

Föreställ dig att du har en mur i din trädgård. Muren är dåligt byggd och rasar ihop.
Föreställ dig nu att du ska bygga upp muren igen. Om du väljer att bygga på precis samma sätt som innan, vad kommer då att hända med muren? Ja, just det, den kommer att rasa ihop.
Men vad händer om du ser till att bygga en solid grund, använda ordentliga stenar. Vad händer då? Muren står kvar.

Jag är i ständigt skissande, byggande, mejslande av en hållbar levnadsstil. Ibland lyckas jag hitta den där gyllene vägen, den där linjen. Men ibland rasar muren ihop och jag sitter där med verktygen i mina händer, reflekterande över vad det var som gick fel.

Jag antar ändå att det finns en mening med att vi ramlar då vi lär oss gå. Borstar av mig dammet, återigen fast bestluten om att försöka igen. För jag tror starkt på att det går att bygga den där stadiga och trygga muren som kan hålla uppe balansen mellan upplevelser, aktiviteter och lugnet i livet.
Dags att lyssna inåt.


Ha en vilsam och skön helg allihopa!

/Din digitala vän


1 kommentar:

Anonym sa...

Omedelbara resultat från de första tre dagarna av att kontakta DrOduduwas, bestämde jag mig för att ansluta mig till kärleksspellprogrammet för att få tillbaka min make efter 2 år av separation. Jag är glad att rapportera att min man och jag är tillbaka på rätt spår. Min man har varit ångerfull mot sina handlingar och ont han orsakade.
Tack vare Oduduwa Great Love spell-caster lunchade han en magisk kärleksspell på min räkning. Dess fantastiska jag upplever direktresultat fick ett telefonsamtal från Anderson min man och igår kom han hem för att träffa mig. här är Oduduwa personligt kontaktbrev: dr.oduduwaspellcaster@gmail.com kan också Whatsapp nummer: +2348109844548
Caroline Maclver
Stockholm, Sverige.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kanske gillar du

 

blogger templates | Make Money Online