Från utbrändhet till livslust: Detox

torsdag 1 januari 2009

Detox

Idag är det första dagen på det nya året. Det är också första dagen på min traditionsenliga detox. Varje januari, sådär lagom efter all julmat och all trötthet, har jag en månads detox. Det kommer väl till pass för jag känner mig mig ordentligt sliten efter en alltför kul kväll igår. Kom hem vid 05-tiden. Vaknade upp med nackspärr (!). Nåja, nytt år innebär nystart.

Detoxa för att läka kroppen
Detox är ju lite av ett modeord men jag tycker inte att man ska låta sig avskräckas för det har onekligen sina fördelar. Detox betyder "utrensning" eller "rening" och det är det allt handlar om, dvs att rena kroppen från slaggprodukter och gifter. Egentligen handlar det om att dra ner på "giftintaget" så att kroppen får en chans att läka och vila samtidigt som man tillför mat och dryck som hjälper kroppen att läka samtidigt som den transporterar ut slaggprodukter och gifter. Vi utsätter ju onekligen våra inre organ för diverse elände, speciellt i juletid.

Detox ska vara individuellt utformad
Exakt hur man detoxar kan och bör vara anpassat för person till person. Vi är ju alla olika. Vissa mår väldigt dåligt av att äta lite kolhydrater medan andra mår väldigt bra av det. Man får prova sig fram helt enkelt. Men det är en god idé att undvika alla hel- och halvfabrikat. Ingen frysmat (förutom frysta bär) exempelvis.

När jag detoxar undviker jag helt:

  • Kaffe
  • Socker (godis, vitt bröd, pasta, ris etc)
  • Alkohol
  • Kött (inget rött eller vitt kött)
  • Nikotin (om jag vore rökare)
  • Värktabletter

Om det känns extremt att utesluta alla ovanstående så kan man välja ut ett par av dem. Att välja bort ett intag är bättre än ingenting men helst ska man helt undvika alkohol och socker.

Läkande mat
Det låter kanske extremt tråkigt att undvika kaffe, socker, alkohol och kött. Finns det något kvar att äta undrar du? Jag skulle ju ljuga om jag sa att man inte saknar ovanstående men det man kan trösta sig med är att det går snabbare än man tror att bli av med suget.

Det är karaktärsbyggande att göra en detox och kanske är det halva grejen, man får inte bara pröva sin karaktär utan blir också medveten om vad det är man normalt sett brukar stoppa i sig.

Maten man äter när man detoxar ska vara uppbyggande och innehålla mycket näring. I huvudsak handlar det om att tillföra mer grönsaker och frukt. Men det är också viktigt att få i sig ordentligt med protein. Jag byter ut kött mot fisk, skaldjur och fågel (kalkon och kyckling).
Har man möjlighet är det bra att äta ekologiskt odlade grönsaker.


Här kommer några exempel på mat som jag brukar försöka få i mig under min detox-månad:

  • Massor med vatten (helst kokt, ljummet med citron, ingefära, mynta eller gurka i)
  • Grönsaker (gärna gröna grönsaker men alla grönsaker är bra)
  • Ingefära och vitlök
  • Bär (blåbär är bland det bästa man kan äta)
  • Quinoa
  • Dinkel
  • Bulgur
  • Matvete (en höjdare att äta till lax exempelvis)
  • Nötter (naturella)
  • Fetaost
  • Chevre
  • Halloumi
  • Ris- eller soyamjölk
  • Bönor (mungbönor, kidneybönor, vita bönor, svarta, röda etc)
  • Linser
  • Gröna, yogi, röda och vita teer
  • Torkad frukt

Gör-det-själv-behandlingar
Man måste inte betala dyra pengar för behandlingar. Mycket kan man faktiskt göra själv. Några exempel på små, enkla "behandlingar" som man kan ge sig själv och som hjälper kroppen på traven med utrensningen är:




  • Självmassage (massera dig själv en kvart om dagen),
  • Torrborstning
  • "Koppning" (köp en gummikopp på hälsokostaffären, kanonbra för blodcirkulationen)
  • Kroppspeeling i duschen
  • Fotvård etc.
Detox även för själen
För mig handlar detox inte bara om kroppen, det handlar lika mycket om att ta hand om själen. När jag detoxar försöker jag ägna mer tid åt meditation, yoga, lugna promenader och att "skriva av mig" i min anteckningsbok. Om du tänker detoxa, skaffa dig gärna en anteckningsbok. Läs gärna tidigare inlägg om "skriv av dig!".




Om du vill läsa mer om detox, kika gärna på nedanstående sidor:
- Supermat
- 10-dagars detoxkur
- Dags för detox



/Din digitala vän

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kanske gillar du

 

blogger templates | Make Money Online