Från utbrändhet till livslust: Rädslan för att misslyckas

onsdag 14 januari 2009

Rädslan för att misslyckas

Detox dag: 14

Idag mår jag fantastiskt bra! Känner mig mer fylld av energi än jag gjort på länge. Men energin kan verkligen gå bergochdal-bana när man detoxar. Ena dagen känner man sig som en gammal disktrasa och nästa är man piggare än någonsin.
Om du planerar att detoxa någon gång så kan det vara en god idé att räkna med små dalgångar, eller avgrunder om man så vill. Men det man kan trösta sig med är att de mörka dagarna är få och går över fort. När du väl har tagit dig igenom det jobbiga kommer det garanterat en energitopp som tack för besväret.

Att "misslyckas"
Men om dagen då man råkar uppleva "mörkret" kommer och man faller för frestelsen att fuska så är inte det hela världen. Att man slarvar en eller ett par dar gör inte alla andra dagar av detox ogjorda. Det är inget misslyckande.

Rädslan för att misslyckas
Jag tror att rädslan för att misslyckas är en av de mest begränsande rädslor en människa kan ha i livet. Jag talar inte bara om detox, jag pratar om allt som finns i våra liv. Rädslan för att misslyckas är som att strypa av blodflödet, livet, alltet. Det är att låsa in sig själv i ett eget inre rum avskiljd från allt det som egentligen hade varit en mening.
Rädsla för att misslyckas - alla har vi lite av den varan inom oss. Varför är det så? Och vem är det förresten som bestämmer om något är ett misslyckande eller ej? Det kan vara bra att påminna sig själv om sitt eget ansvar här: Jo, jag bestämmer och ansvarar för hur jag upplever mina svackor. Oavsett vad andra säger till mig. Det är inte upp till min omgivning att göra mig lycklig och nöjd, det är jag själv som äger den makten.

Så, var snäll mot dig själv och fyll dina tankar med positiv energi!


/Din digitala vän

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kanske gillar du

 

blogger templates | Make Money Online