Från utbrändhet till livslust: Yogisk andning för detox

lördag 3 januari 2009

Yogisk andning för detox

Idag är det dag 3 på min detox. Ingen större skillnad än, förutom att jag känner att "processen är igång" och det gör att jag känner att något positivt händer inom mig. Svårt att beskriva men det känns som om ett litet frö av energi har landat och så sakteliga börjar växa.

Andas in liv och andas ut negativa känslor

Vår andning påverkar hur vi mår. Likaså kan vi genom andning motverka och bromsa upp negativa symptom efter stress och annan negativ påverkan på oss.
När man stressar, är orolig, rädd, nervös, arg och allmänt negativ andas vi mer ytligt. Vi höjer automatiskt axlar, biter ihop käken och spänner muskler i ansikte och rygg. Dessa spänningar som "stannar i kroppen" avtar något när man återfått ett lugnare sinne. Men vissa spänningar hänger kvar lite längre. Har du någonsin drabbats av huvudvärk i samband med helger och semestrar så vet du förmodligen detta. Ofta får man värk i muskler och tillika också spänningshuvudvärk när man väl slappnar av och låter kroppen gå ner i varv.

Andas bort spänningar i kroppen
Jag har tidigare skrivit om hur man kan använda sig av andning för att komma ner i varv och "andas bort" nervositet, stress, oro och rädslor (läs gärna mer om detta här). Hittade nedanstående filmklipp om "utrensande yogisk andning" på youtube. Kika gärna!

/Din digitala vän


Yogic detox breath:


2 kommentarer:

Anonym sa...

det låter spännande, jag ska starta min nu i veckan

Jenny sa...

Hallå!
Kör du också detox? Om du har tips på bra recept eller "detox-aktiviteter" så mottages de varmt!
Antar att du kommer skriva om din detox på din blogg? Jag kikar in där...
Lycka till!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kanske gillar du

 

blogger templates | Make Money Online