Från utbrändhet till livslust: Att uppleva känslor som man inte vill ha

fredag 6 februari 2009

Att uppleva känslor som man inte vill ha

Alla har vi en tendens att undvika obehagliga känslor genom att vända fokus utåt och förändra det som finns runtomkring oss. Det är ganska logiskt att vi gör så eftersom vår västerländska värld är fysisk och därför borde alla rimliga lösningar ligga i vår fysiska värld.

Vi behöver helt enkelt en yttre förklaring till varför vi känner som vi gör. Men om vi inte hittar någon rimlig förklaring till våra känslor, vad gör vi då?


Känslor som inte har någon yttre förklaring kan inte lösas av yttre förändring
Sorg, frustration, olust, irritation, negativitet eller känslor av meningslöshet som liksom bara poppar upp. Känslor som inte har någon yttre förklaring kan inte heller lösas men yttre förändring.

Alla har vi någon gång i livet liksom "fastnat". Fallit ner i den där gropen utan stege. Hur tar man sig upp? Obehaget av att känna känslor som inte går att förklara kan leda till att man förhastat tar beslut i livet som inte visade sig vara speciellt kloka. Vi blir känslostyrda och baserar våra beslut på just våra känslor utan att veta om det.
I och med att vi vänder oss utåt blir det också upp till vår omvärld att göra oss lyckliga. Men kan verkligen någon annan göra mig lycklig?

Man kan inte förstå om man inte lyssnar
Jag tror att allt börjar inuti. Allt börjar i mig. Det innebär att makten att förändra ligger i mina händer (och det är väl tur det!). Så länge man fortsätter att undvika en viss känsla är det omöjligt att upptäcka dess rötter och bli fri från den. För att förstå vad som försigår inom oss måste vi börja lyssna just inåt.

Att lära sig förstå sig själv
Det finns många sätt att lyssna på sitt inre. Ett sätt jag tycker funkar bra för mig är att skriva (läs gärna tidigare inlägg om "Skriv av dig!"). Ett annat sätt som lär oss att lyssna inåt genom vardagen är att utöva mindfulness. Mindfulness är ett utmärkt verktyg för att bli mer medveten om sitt beteende, sina känslor och sitt inre.
Men den viktigaste ingrediensen av alla för att lyssna på sitt inre är att ta ansvar. Att helt enkelt uppleva sig ha ett ansvar. För när vi börjar ta ansvar för våra känslor och beteenden förflyttar vi makten till förändring från omvärlden till oss själva. När allt kommer omkring är det bara jag som lever just mitt liv.

Önskar er alla en fantastisk fredag och helg!


/Din digitala vän

1 kommentar:

Anonym sa...

Du lägger upp så fina speciella bilder!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kanske gillar du

 

blogger templates | Make Money Online