Från utbrändhet till livslust: Meditera för större medvetande

onsdag 4 februari 2009

Meditera för större medvetande

Ikväll har jag bestämt mig för att ha en lugn och vilsam kväll. Har haft en hektisk dag idag och känner mig lite trött i huvudet. I bilen påväg hem funderade jag över denna strida ström av tankar som ständigt flödar genom oss varje dag. Jag föreställer mig våra tankar som en älv av ett gigantiskt flöde av tankar. Det är enorm kraft som är så lätt att bara hänga på, flyta med. Ouppmärksamhet. Omedvetenhet.
Både de bra och de dåliga tankarna och känslorna passerar utan att vi knappt lagt märke till dem. Livet passerar.

Att betrakta sig själv från en strand
Att utöva meditation är som att simma upp ur strömmen av tankar och istället sätta sig på strandkanten och betrakta alltsammans. Att betrakta sig själv och allt det som försigår runtomkring men utan att fördöma.
Meditation är nog en av de få saker i livet som vi kan utöva helt utan prestation. Det finns inget rätt och inget fel, att meditera är att icke-prestera. Jag upplever meditation som en sorts vila för medvetandet samtidigt som just medvetandet växer. För det är så jag upplever det. Medvetandet om det egna jaget, livet och "tankeflödet" växer. Man ser mönster i sitt beteende och lösningar på de beteenden som inte fungerar för en. Det är magiskt!

Det finns de som säger att en timmes meditation motsvarar flera timmars sömn. Det vet jag inget om men jag upplever själv många fördelar med att meditera (läs gärna tidigare inlägg om meditation).

Att hoppa av strömmen av tankar är att bli medveten.
Genom medvetenhet inser jag att jag har makt att förändra.
Jag upplever livet här och nu.



/Din digitala vän

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kanske gillar du

 

blogger templates | Make Money Online