Från utbrändhet till livslust: Instängd i sina tankar och känslor?

fredag 17 maj 2013

Instängd i sina tankar och känslor?


Idag skulle jag vilja ställa en fråga till mig själv: hur stor del av mitt lidande i mitt liv är mina egna tankar och känslor?

Hur vet jag att jag utsätter mig själv för lidande?
Det finns en ny väg. Alltid.
Vissa bitar kan vi inte rå på. Vi kan inte påverka att tråkiga och dåliga saker händer i livet. Alla går vi igenom svåra stunder. Men om vi bortser från akuta situationer och fokuserar mer på vardagliga händelser. För det är där många av oss utsätter oss själva för ett enormt lidande i negativitet, stress, oro, frustration, irritation, ångest och rädslor.


Om jag kan tillbringa 2 timmar med att tänka på någon som jag inte tycker om eller på en situation som KANSKE kan inträffa. Ja, då utsätter jag mig själv för ett enormt lidande. 

Hur kan jag ta mig till en ny plats när jag går på exakt samma stig?
Men jag ska inte piska upp mig över det. Alla människor kan fasta i gamla mönster. Det jag kan trösta mig med är att det finns en enormt stor potential i att jobba med att frigöra mig själv. Jumer medveten jag blir om hur jag tänker, känner, upplever och beter mig. Desto mer frigör jag mig själv från att gå på den där upptrampade stigen som för mig till samma ställe om och om igen.

3 korta steg mot medvetenhet:

  • Betrakta (studera dig själv)
  • Beskriv (känn/upplev)
  • Backa (släpp taget om så behövs)


Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kanske gillar du

 

blogger templates | Make Money Online