Från utbrändhet till livslust: Vikten av vila när man detoxar

lördag 8 januari 2011

Vikten av vila när man detoxar

Detox, dag 8.

Sedan "sockerdarret" slog in för ett par dagar sedan har jag sovit och vilat mycket. Behöver mer sömn just nu och har sovit minst en timme längre än normalt när jag sover ut. Det är som om kroppen behövt extra lugn, som om slaggprodukter och gifter börjat sin resa. Kroppens system ställer om.

Kroppens system ställer om, vanligt att man blir trött
Känner att jag har tagit några steg framåt i detoxandet. Blodsockret har sabiliserats, är inte lika sötsugen och hungrig som jag varit i några dagar. Igår och idag har jag varit ute på långpromenader i ljuset. Det funkade fint även om jag känner mig lite trött efteråt. Visst känns det jobbigt att känna sig tröttare, men jag försöker acceptera att kroppen behöver mer vila just nu.

Detox är en inre resa.
Om man känner för att ge upp när/om man får huvudvärk eller känner sig svag/darrig och trött så kan man trösta sig själv med att processen är igång...det fungerar - kroppen har börjat rensas från slaggprodukter och gifter! (givetvis ska man uppsöka sjukvården om man mår onormalt dåligt).


Idag påminner jag mig själv om att det inte tar många dagar att göra sig av med det kemiska begäret i kroppen. Dessutom kommer inte sann glädje och livslust från vin, kaffe eller kakor. Jag måste börja inuti. Jag vill och vågar förändras.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them". Albert Einstein

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kanske gillar du

 

blogger templates | Make Money Online