Från utbrändhet till livslust: Att ta ansvaret för sitt liv är att ge sig själv makt att förändra

söndag 28 mars 2010

Att ta ansvaret för sitt liv är att ge sig själv makt att förändra

Idag är det söndag. Vilodag. Det spelar ingen roll att vi ställer fram klockan idag, klockan har ingen betydelse. Idag är en dag för att stanna upp och i långsamhetens tecken ägna sig åt reflektion. Att låta saker och ting ta tid. För det enda som har någon betydelse är det här ögonblicket...och du har all makt att väcka dina sinnen till liv och uppleva den här stunden.

Ingen annan än jag kan påverka min upplevelse av livet
Jag kan välja att väcka mina sinnen och uppleva den här stunden. Jag kan välja att fokusera på att uppleva det här ögonblicket med hela mig. Tankar som inte har någon betydelse i nuet kan fladdra förbi och jag kan välja att inte agera på dem, att inte låta dem ta fokus från den här stunden.

Hur jag väljer att leva i nuet är hur jag väljer att leva mitt liv.
Mina upplevelser är mina färger, livet är min pannå. Allt börjar här och nu. Jag väljer att medvetet betrakta min inre dialog, mina tankar, mina känslor och tar fullt ansvar för densamma. Genom att acceptera att jag har ansvaret ger jag mig själv makten att förändra. Inte förrän jag accepterar att jag har ansvaret för mitt liv kan jag ta makten till förändring.

Mitt sätt att leva i nuet är mitt sätt att leva mitt liv. Inget jag hittills har upplevt har varit förgäves, negativa upplevelser är inte ett misslyckande. Jag väljer att låta allt jag hittills upplevt, bra och dåligt, stärka mig. Allt börjar här och nu. Genom att acceptera nuet ger jag mig själv makten att stanna kvar eller gå vidare.

"The experience of eternity right here and now is the function of life. Heaven is not the place to have the experience; here is the place to have the experience" — Joseph Campbell

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kanske gillar du

 

blogger templates | Make Money Online