Från utbrändhet till livslust: Andlighet - En väg ut ur utbrändhet, utmattning och depression?

söndag 4 april 2010

Andlighet - En väg ut ur utbrändhet, utmattning och depression?

Vad är andlighet? Behöver man utöva en religion för att vara andlig? Finns det vetenskapliga bevis för att att vi är andliga varelser? Varför har andlighet något att göra med utbrändhet, utmattning och depression?

De flesta "upptäcker andlighet" när de är med om något smärtsamt i livet
Jag har under flera år varit intresserad av andlighet. För varje år som går blir andligheten en allt viktigare del av mitt sätt att leva. Faktum är att det var när jag gick in i väggen som jag insåg att jag hamnat där just för att jag levt precis som om jag var en klump med kött i en skinnpåse. Lägg till ben och armar till det. Hur som helst så hade jag bara fokus på det som fanns utanför mig. Vad som försegick inuti hade mindre betydelse.

Utbrända ignorerar sina sinnen och sin inre dialog
Jag levde inte med mina sinnen, jag kämpade emot dem. Signalerna jag fick var inte en väckarklocka nog. Om huvudet värkte gjorde jag som de flesta andra, tog en tablett. Likaså om nacken eller axlarna gjorde sig påminda. Magproblem har ju alla, kanske var det nåt jag ätit? Förkylning på förkylning hängde nog ihop med årstiden. Till och med yrseln fick en "logisk förklaring". Jag lyssnade varken på min kropp eller min själ.

När det blir tillräckligt tyst börjar man lyssna. Kanske är det därför som många upptäcker att det finns en andlig sida hos dem själva när de är med om något smärtsamt?

Att gå in i väggen är början, inte slutet
När jag precis gått in i väggen kändes det allt annat än angenämt. Men såhär i efterhand förstår jag att utbrändheten skulle bli en ny början på något nytt. Det var inte slutet, även om det kändes så just där och då.
Andlighet ger mer mening och tar bort onödigt lidande
När jag dundrade in i väggen insåg jag för första gången att det jag upplever via mina sinnen, mina känslor och de intentioner och drömmar jag har faktiskt har ett samband med hur mitt liv ser ut (för att inte tala om min hälsa).


Att skapa sin egen "religion"
Andlighet handlar för mig inte om religion, även om religion kan vara ett sätt att komma nära sin andliga sida. Jag har min egen "religion". Andlighet för mig är att leva i samklang med sin själ, sin person, moder jord och andra människor. Man skulle kunna se andlighet som en teknik för att leva ett liv med mindre lidande och mer mening både för mig själv och andra runtomkring mig. Jag tror att alla borde skapa den typ av andlighet som passar för just dem. Allt man behöver göra är att börja lyssna inåt. Hitta vilka tekniker som funkar för dig. Det bästa är att prova sig fram. Det viktigaste att förstå är: det är inte krångligt. Och om någon talar om för dig att det är krångligt eller att de bär alla svaren, spring för livet!

Andlighet är insikten om sin del i helheten
Men andlighet är ingen mirakelkur. Det räcker inte med att köpa en buddha-staty och ställa den i bokhyllan. Som jag ser det är en stor del av andligheten att komma till insikt om att jag har ett ansvar för mitt eget liv. Jag kan inte skylla på någon annan. Endast jag kan påverka mitt liv i en positiv riktning. Men insikten om att jag kan förändra och påverka mitt liv och till och med den jag vill vara/bli är en magisk tanke. Frågan är bara "vem och hur vill jag vara"?

Meningen med livet är ett liv med mening.

Andlighet är ett sätt att förstå att jag är en del i en helhet. Hur jag behandlar andra påverkar hur jag själv mår. Tänk efter, känner du någon elak person som verkar må bra på djupet?
Andlighet för mig är att vara del av en stor helhet...vi är alla sammanlänkade.
Men finns det vetenskapliga bevis på att vi är andliga varelser? Se gärna nedanstående video.

Gregg Braden "Consciosness"




Önskar er alla en fantastisk kväll!

4 kommentarer:

Filosofen sa...

Tänkvärda saker.

Ett gammalt hus sa...

När min pappa dog blev jag andlig. Visst var jag det innan också men sommaren efter min pappas bortgång fick jag plötsligt svar på frågor som jag vetat men inte velat lyssna på. Jag behöver inte heller någon religion, inte heller någon guru men ändå tror jag på ett större allt där vi alla hör hemma.
Men det är inte ett större allt som styr våra liv. Det gör vi själva. Och vi har själva ansvar för våra liv. Våra liv är en skola i att leva. Allt vi lever ger oss kunskaper och medvetande som gör att vi växer som människor. Och gör oss mer tillfreds med livet.
Det är så trevligt, mysigt, tryggt, igenkännande att läsa din blogg! Tack!!!

Anna sa...

Vill bara tipsa om Jon Kabat Zinn på tisdag 4 maj AbF huset, handlar om mindfullness

Jenny sa...

Filosofen:
Tack snälla du för ditt inlägg. Tänk att två ord kan göra en så glad! Varmt tack.

Ett gammalt hus:
Jag har en stark känsla av att vi har en väldigt lika syn på andlighet. Det du skriver kunde jag lika gärna ha skrivit själv.
Jag tror som du att vi själva har en enorm makt att påverka våra liv i en mer positiv riktning. Nyckeln till ett liv med mindre lidande tror jag är "medvetenhet". Att medvetet agera, betrakta och lära.
Tack snälla du för ditt inlägg!

Anna:
Åh tack snälla du. Det har jag missat helt! Typiskt, det hade jag verkligen velat gå på. Var du där?
Säg gärna till om du känner till fler föreläsningar, jag skulle hemskt gärna vilja gå någon annan gång (även andra föreläsare i samma ämne).

Namaste mina vänner!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kanske gillar du

 

blogger templates | Make Money Online