Från utbrändhet till livslust: Vidga ditt perspektiv för att förändra dig själv

fredag 28 augusti 2009

Vidga ditt perspektiv för att förändra dig själv

Idag består mina reflektioner av förändring. Att förändra sig själv. Det kan handla om att förändra en dålig vana, utveckla något hos sig själv eller helt enkelt bli mer medveten om hur jag uppfattar mig själv och andra.



Drömmar är inte bara drömmar
Själv är jag mitt uppe i en period där jag funderar mycket över mina drömmar och vad i livet som gör mig riktigt glad. Jag har varit fullt upptagen med jobb de senaste åren och har liksom tappat bort några drömmar längs vägen. Dags att damma av dem och göra dem till verklighet. Jag tror nämligen att uppfyllande av drömmar är en liten del av meningen med livet.

Några fredagsfrågor till dig:

  • Vilka är dina drömmar? Vad önskar du att du kunde göra/uppleva/bli?
  • Vad inspirerar dig mest? Vad gör dig riktigt glad?
  • Ägnar du tillräckligt mycket tid åt dina drömmar? Om inte, varför?


Bli medveten om dina blockeringar
För mig har mitt måleri varit en viktig komponent i mitt liv, något jag har alltid har vänt mig till. Jag har velat måla mer och dela med mig av det jag skapar. Samtidigt har jag intalat mig själv att jag inte har tid, inte är tillräckligt bra, inte har plats, inte vill tillräckligt mycket...ja, hindren har varit många. Hinder som jag själv har skapat. Hinder som inte har någon annan funktion än att blockera mig.

Vi har alla en hel ryggsäck full med uppfattningar om hur saker och ting ligger till. Vi tror saker om oss själva och andra och vi har uppfattningar om hur svårt det är, hur oviktigt det är och hur omöjligt det är. Jag tror att vi alla kan vinna enormt mycket genom att att bli medvetna om dessa hinder. Det handlar inte bara om att våga bemöta våra drömmar utan medvetet betrakta vilka val vi gör, hur vi lever våra liv och hur vi upplever det vi har framför och inom oss.

Blockeringar är tankehinder
Jag kanske går omkring och tror att jag inte är speciellt smart vilket påverkar valen jag gör i mitt liv. Kanske tror jag att det är omöjligt att gå ner i vikt eller att jag är för gammal eller för dum för att gå den där kursen på universitetet, att jag är för hopplös för att få en relation att fungera. Vi har alla små hinder inom oss, små "tankehinder". Uppfattningar om oss själva och de omkring oss eller orsaker till varför vi inte kan uppnå en speciell sak. Små tankehinder som hindrar oss från att lyckas, ofta med det som vi verkligen drömmer om i livet.

Öppna ditt perspektiv av livet - ifrågasätta dig själv!
Jag tror att all förändring som ska bestå över tid måste ske genom förändring av ens eget perspektiv. Med det menar jag att jag måste börja öppna mig för möjligheten att den upplevelse jag har av något inte är den enda...kanske bara min egen?

Jag är övertygad om att vi alla är mer än vi verkar vara. Vi utnyttjar bara en liten del av vår totala förmåga. Vad vi kan åstadkomma börjar inom oss själva.

Föreställ dig att du förändrar din navigationskurs med bara några grader, det kanske inte märks så mycket de första kilometerna men din slutdestination kommer att bli en helt annan. Allt stort börjar i liten skala. Det du gör här och nu spelar roll.


"Who we are never changes. Who we think we are does." Mary S. Almanac

Önskar er alla en fantastisk helg!

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kanske gillar du

 

blogger templates | Make Money Online