måndag 22 februari 2010

Lycka är livslust

Jag läste nyligen ett citat i en tidningsartikel där någon sagt att "Lycka är att ha livslust". För mig känns de orden så klockrena på något vis. För mig är livslust ett så mycket mer konkret sätt att se på livet än självaste begreppet "lycka".

Lycka är alla de små sakerna i livet samlade
Lycka kan ofta kännas lite diffust och svårdefinierat. Men vad är lycka om inte att njuta av det som finns framför och inom en? Att se solen gnistra i snön, lungorna fyllas av ny luft, längta efter något/någon eller sjunga för full hals till en riktigt bra låt i bilen.

Ja, lycka är alla de små sakerna i livet samlade. Livslust är kittet. Att känna tacksamhet, glädje, öppenhet...och njuta av de små tingen är vägen till den stora lyckan tror jag.
Kanske är det just så att det är livslusten, i nuet och till de små sakerna i livet som vi behöver jobba för att bli lyckligare?

Önskar er alla en varm, skön och vilsam kväll mitt i all snö och kyla!

3 kommentarer:

Yogamamma sa...

Vilken fantastisk blogg du har! Jag har varit runt och kikat bland flera inlägg och konstaterar att jag hittat en ny favorit. Ser fram emot att botanisera här. Mer och mer. Tack!

botanosofi/Maria sa...

Hej igen! Jag har också precis gått runt och funderat på de här sakerna. Särskilt tacksamhet. Vi konstruerar om betydelsen av dessa ord under livets gång, de missbrukas även, kommersiellt och för att uppfostra. Det gör att somliga av oss glömmer att lycka, tacksamhet och förnöjsamhet är medfödda.
Att låta sej födas är det största sättet att visa sin tacksamhet. Att ta emot livet. Att vandra runt som 1 åring och kräva det som tillhör livet är tacksamhet i dess fulla kraft. Tacksamhet kommer innifrån hjärtat och kan aldrig läggas på utifrån. Jag tror att när tacksamheten och tillrättavisningar om lycka påförs en människa så börjar skulden och skammen gro. För vad kan man vara tacksam över än det som rätteligen tillhör vårt alldeles egna liv.
Kram Maria

Din digitala vän sa...

Yogamamma!
Tack snälla du för din kommentar. Den värmer mycket! :)
Önskar dig en vilsam och skön söndag.

Botanosofi/Maria!
Tack för dina kloka ord. Jag tror som du att tacksamhet är något som finns inom oss...liksom kärlek. Det finns där inom räckhåll för oss hela tiden. Det är så enkelt att det blir svårt ibland...och därför är det så viktigt att bli medveten om vad som försigår inuti. Det är ju så lätt att slå på autopiloten och låta sig styras av sina sårade känslor eller rädslor. Medvetenhet är en kraft som inte ska underskattas. Att medvetet betrakta sitt inre och det som finns utanför.
Kram på dig!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kanske gillar du

 

blogger templates | Make Money Online