onsdag 13 juni 2012

Att bemöta stress innan semestern - konsten att finna balans!

Hur gör man för att undvika att göra sin semesterperiod till en konvalescensperiod?
Stressnivån går ofta upp någon gång i mitten av maj för att kulminera strax innan semestern drar igång. Alla vill rensa sitt skrivbord och känna att de med gott samvete kan vara lediga. Det resulterar för många i att en del av semestern tillbringas för att läka ett stressat sinne och en obalanserad kropp.


Att ha dåligt samvete för att man ska ta semester
Kanske har du någon gång känt att du tagit i lite extra innan semesterperioden startar bara för att verkligen röja undan alla hinder som på något sätt skulle kunna påverka ditt samvete åt det dåliga hållet? Du är inte ensam. I mitten av maj går en chockvåg genom arbetsplatser runtom i landet. Alla ska röja sitt bord innan semestern startar i juli. Det är förvisso inte dumt att se till att man har ordning på sina ansvarsområden men det gäller att passa sig så att man inte bränner ut sig.



Ofta är det först efteråt som man inser att man stressat för mycket
Tyvärr är det så att vi sällan är medvetna om hur mycket vi stressar och hur det i sin tur påverkar vår kropp och vårt inre. För många av oss är det först efteråt som vi inser att gränsen passerades och kroppen tog stryk. Att energinivån är låg och obalansen ett faktum. 



För många blir det en chock att gå från stressig före-semestern-period till lediga dagar. Det är nämligen när det blir tyst som vi börjar att lyssna. Känslor kan poppa upp som man inte alls vill ha där. En obalanserad kropp tar lättare emot förkylningar, migränanfall och annat.


Några sätt att bemöta försommarstress innan semestern:

  • Lär dig se dina tankar och känslorKort sagt; koppla på medvetenheten och betrakta dig själv i vardagen. Lär dig se när du rycks iväg av oros-, rädslo- eller stresstankar. Är du irriterad, orolig, frustrerad eller otålig? Omedvetenhet om negativa känslor gör ofta att vi agerar på våra känslor och det i sin tur gör att vi bemöter, besvarar och beslutar utifrån det vi känner för stunden. Något som inte alltid är bra i längden utan något som skapar ännu mer stress och negativitet i våra liv.
  • Ge dig själv lugn
    Precis som vi bokar in aktiviteter bör vi även boka in dagar, veckor eller stunder där vi inte har nåt inbokat. Att stanna upp, andas, meditera, betrakta omgivningen eller ägna sig åt något som inte innebär prestation, oro eller stress. Rent kemiskt handlar det om att göra saker som ökar halten av oxytocin, lugn och ro-hormonet, i våra kroppar samt minskar adrenalin och kortisol (stresshormoner).
  • Lägg märke till det du har omkring dig
    Många upplever att maj och juni flyger förbi, kanske för att vi stressar så mycket och inte lägger märke till det vi har omkring oss? Det har gjorts otaliga studier som visar att en människa som vistas i och betraktar naturen omkring sig sänker sitt blodtryck med flera enheter. Våren och försommaren har en enorm kraft i sig och något vi kan ta hjälp av för balans.
  • Blås inte upp förväntningarna! - Men ha gärna tillit till att det blir bra
    Va, ska jag inte få drömma om semestern? Jo, det är bland det bästa som finns att glädjas åt och se fram emot att få vara ledig en längre tid. Men drömmar behöver inte bli skyhöga förväntningar (läs krav som ska uppfyllas).
    Att ha jättelika förväntningar gör att risken för besvikelse och negativitet ökar. Att inte ha stora förväntningar innebär inte att man kommer att ha det dåligt. Det innebär bara att saker och ting kanske kan få vara på många olika sätt och ändå vara bra. Förväntningar är en tankekonstruktion som ofta är en bild av att saker ska göras i en viss ordning, bli på ett visst sätt och kännas på ett visst sätt - och om detta inte infaller är besvikelsen eller frustration ett faktum.

    Det är skillnad på att ha förväntningar och att ha tillit. Tillit är att utgå ifrån att saker och ting kan bli på flera olika sätt men att det ändå kan bli riktigt bra. För det är ju så att regn kan vara en katastrof för en person medan det för en annan kan innebära en härlig och vilsam dag.
  • Ge dig själv perspektiv
    Projektet på jobbet är sällan på liv och död. Att jag går in starkt för ett projekt på jobbet kan många gånger innebära att jag tömmer mig känslomässigt och ger all min fokus...men det i sin tur innebär inte att jag får mer gjort. Att stressa gör inte nödvändigtvis att man får mer eller bättre gjort.
Önskar dig lugn, glädje och medveten närvaro om det fantastiskt vackra som vi har omkring oss!

Relaterade artiklar:


2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!

Jag googlade efter en blogg om utbrändhet och hamnade här. Jag är glad att du vill dela med dig! Och att du just nämnet livslust!
Det finns inte så mycket livslust i mitt liv just nu, men jag försöker hitta den.
Det hjälper mycket att läsa bloggar som dina som ger energi, att inte bara läsa om allt som är jobbigt!

/Lisa

Anonym sa...

Hej!

Jag hittade din blogg av en ren slump och nu har jag suttit och läst och läst...Jag står inför några stora och svåra beslut och din blogg har nu gett mig inspiration och mod att tryggt vila i att svaren jag söker finns inom mig. Tack.

Varma hälsningar,
Anna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kanske gillar du

 

blogger templates | Make Money Online