söndag 28 september 2014

Vad har hjärnans frontallober med läkning av stress och depression att göra?



Vad har hjärnans "grundläge" med depression och utbrändhet att göra? Och om man drabbats av depression och utmattning, vad kan man göra för att förändra grundläget i hjärnan? Hur kan man "läka" hjärnan för att må bättre?

Stress gör att hjärnan aktiverar delar som även hänger ihop med depression
Det visar sig att hjärnans frontallober är viktiga för hur vi upplever våra liv, hur vi agerar och vilka val vi gör. Stress genererar hög aktivitet i höger frontallob, medan lugn och harmoni står för vänster frontallob. En utbränd eller deprimerad person har sannolikt mer aktivitet i höger frontallob medan en lugn, glad eller kreativ person har mest aktivitet i vänster.

"Den högra främre delen av pannloben reglerar känslor som irritation, ilska, rädsla, att vara ledsen eller deprimerad. Den högra delen av pannloben har också del i styrningen av vårt flykt- och kampsvar. Den vänstra motsvarande delen styr över känslor med positiv klang som entusiasm, intresse, nyfikenhet, glädje och lycka." Från Wikipedia

Så kan man förändra grundläget i hjärnan på egen hand
Jag har tidigare skrivit om intressant forskning som visar att man kan förändra det sk "grundläget" i hjärnan (dvs de områden där vi har mest aktivitet) med metoder som meditation och mindfulness (som i sig är en form av meditation). Det är oerhört spännande och högst relevant för den som lider av utbrändhet, utmattning, depression eller negativitet i allmänhet. Det går att aktivera om sin hjärna genom att utöva aktiviteter som meditation och mindfulness. En studie som gjordes i USA av bla forskaren och läkaren John Kabat-Zin visade det sig att en referensgrupp som utövade mindfulness-meditation under 8 veckor kunde visa stora förändringar i hjärnans aktivitetsmönster. Från höger frontallob till mer aktivitet i vänster. 


Forskning visar att meditation är effektivare än man tidigare trott
Meditation har länge ansetts vara något flummigt och ovetenskapligt. Men under senare år har en mängd intressanta studier visat att det finns effekter som man inte trott var möjliga.
Under ett program som SVT sände för en tid sedan (programmet ligger uppe ytterligare några timmar  från det att detta inlägg publicerats) genomgick vetenskapsjournalisten och läkaren Michael Mosley (även känd för tester kring periodisk fasta) en studie där man mätte hjärnans aktivitet före och efter ett 7 veckors meditationsprogram. Detta med stora förändringar i hur aktiviteten i hjärnan gått från en mer negativ högeraktivitet till vänster frontallob.


Forskningen om frontalloberna förklarar varför meditation kan ha en stark effekt på läkning av depression och utbrändhet. Mer aktivitet i vänster skulle göra att vi upplevde mer glädje, nyfikenhet, kreativitet men också harmoni och empati. Det är svårt att låta bli att tänka tanken på hur världen skulle se ut om vi alla hade förändrat våra aktivitetsmönster i hjärnan mer in i vänster frontallob...


5 kommentarer:

Dietandthecity/Alex sa...

Stress har aldrig gjort någon gott!

Anonym sa...

Tack så mycket för att du tipsade om programmet i sista sekunden. Mycket intressant! Jag är glad att jag kollade din blogg just ikväll. Om ett par veckor ska jag gå en 8-veckorskurs i MBSR. Efter detta program låter det ännu mer lovande för en som har varit utmattad en längre tid. Tack också för en intressant blogg som jag har återvänt till många gånger.

/KM

Camilla sa...

Hej! Måste bara tacka för din inspirerande blogg. Massa kloka ord och bra tankar. Har tittat in här ibland när jag känner att jag behöver det, verkligen tack!

Jag är 21 år och var ute på en tre månaders jorden runt resa i vintras. Jag blev jättesjuk i Thailand och insåg väl inte förrän efteråt att det var någon slags utmattning jag drabbats av.

Sedan min resa har jag varit hos en del läkare då jag mått extremt dåligt. Det värsta har dock varit känslan av att inte bli sedd av läkarna då dom mest skickat hem mig för att vila. Jag har väl inte direkt fått den hjälp jag verkligen behövde då. Overklighetskänslan som jag känner går inte rikigt att förklara och yrsel, enorm trötthet och koncentrationssvårigheter har plågat mig periodsvis sedan februari.

Jag mår mycket bättre idag men eftersom jag inte fått någon direkt diagnos (har dock pratat med en psykolog i våras) kan jag vissa dagar ha svårt att acceptera hur jag mår och inte helt ut lita på att jag kommer bli helt bra. Mitt största problem idag är att jag ofta har yrsel. Jag vaknar och känner mig som en sten på morgonen och det spelar ingen roll hur länge jag sovit. Jag har svårt att vända den negativa känslan till något bra. Jag är rädd för att jag ska bli sämre och hamna på ruta 0 igen (eftersom jag faktiskt jobbade mycket i somras). Att jag inte kan träna och vara aktiv med min yrsel är extremt jobbigt för mig då det alltid har varit en stor del av mitt liv. Under perioder när jag mått dåligt har träning alltid varit som en slags rehab och hjälper mig igenom saker. Har nu inte kunnat träna regelbundet på snart 1 år och jag försöker intala mig själv att jag faktiskt är grym OCH att det kunde varit så mycket värre. Jag försöker acceptera saker som det är och det får ta sin tid. I våras kunde jag knappt gå 500 m utan att däcka i soffan efteråt, så har verkligen tagit stora steg framåt tills idag. MEN trots detta är det bara så svårt att vara positiv.

Jag som alltid varit den spralliga, glada duracellkaninen känner att jag helt tappat mig själv och måste nu planera mitt liv efter min yrsel (och tröttheten som tränger fram när jag "överansträngt" mig). Jag underskattar definitivt mig själv under vissa perioder och kan bli rädd för att göra saker, söka jobb osv för att jag inte vet om jag klarar det. Jag överanalyserar allt och mår bättre om jag gör saker så jag slipper tänka men det är ju inte heller bra... ? så fort jag slappnar av och blir ensam hemma får jag panik och känner hopplöshet då tröttheten drar ner mig mer och mer.

Jag vet att jag har hamnat här av en anledning och måste ändra mitt tankesätt... min hjärna spelar hela tiden mig ett spratt men va f***n ska jag göra?

Jessica sa...

Hej Camilla, om jag hade varit dig hade jag gått till en näringsterapeut. De kan undersöka vad du har för brister av vitaminer och mineraler. Jag är inte själv utbildad men jag har läst mkt + gått på föreläsningar. Vet inte var du bor men en tjej som heter Madeleine Marcus i Stockholmsområdet verkar vara riktigt duktig, har dock inte varit hos henne själv. Annars kanske hon kan rekommendera någon i övriga landet. Hon har en jättebra hemsida också. Själv blev jag utbränd i början av 2014 och stress vet man ju utarmar de ev vitamin- och mineraldepåer man har. Till våren började jag äta d-vitamin (holistics d 5000) och kände stor skillnad efter ett par tre veckor. Saker o ting kändes inte lika jobbiga att ta tag i osv. Hoppas att du hittar något bra sätt att bli frisk på. Varma kramar Jessica

Camilla sa...

Hej Jessica!
Tack för att du tar dig tiden att skriva :)
Jag var faktiskt på ifm kliniken i göteborg hos en näringsterapeut för någon månad sen.. har gått på specialkost sedan dess samt tagit lite olika naturläkemedlen. Även d vitamin.
I början mådde jag riktigt kasst men antar att det blir någon slags utrensning också. Annars har jag faktiskt kännt mig mycket bättre senaste tiden så hoppas att de går åt rätt håll nu!
Det jobbiga är väl att jag aldrig innan hört talas om "naturläkare" , homeopater osv och blev väl lite skeptisk till en början. Började helt plötsligt se saker från ett annat perspektiv och att tveka på läkemedelsverket sjukvården och blabla har man ju inte direkt gjort innan. Vet inte riktigt vad jag ska tro på längre, men samtidigt vet jag hur mycket kosten kan göra så det är verkligen värt ett försök!
Har du själv varit hos någon näringsterapeut ? Eller vad har du gjort? Hoppas du känner dig bättre nu!
Kramar Camilla

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kanske gillar du

 

blogger templates | Make Money Online