Från utbrändhet till livslust: Naturens läkemedel på bondens marknad

söndag 7 september 2014

Naturens läkemedel på bondens marknad



Näringslära är en bortglömd kunskap.
Det vi äter ska bla bli våra celler, vävnader,
hormoner och blod. 
Obesprutade grönsaker ger mindre belastning och mer näring
Att handla på på bondens marknad känns bra på flera sätt. Vi har på många sätt fått en distans till det vi stoppar i oss och hur det påverkar vår kropp. Att kroppen är gjord av och beroende av många olika näringsämnen för att fungera skulle nog ingen doktor säga emot. Men näringslära tycks ändå vara ett bortglömt kapitel i vården idag. 

Vad säger kroppen om saken? 
Att handla på en marknad (eller helst odla själv) gör att vi kommer närmre våra kroppar. För det är min absoluta övertygelse att kroppen är utrustad med ett system som talar om vad det är vi behöver. Problemet är att de flesta av oss har slutat lyssna. Halvfabrikat, hormonstörande tillsatser och besprutningsmedel gör att kroppen förvirrat skickar ut signaler som vi inte riktigt kan tyda. Kanske beror den ständiga hungern och suget på att jag inte får i mig tillräckligt med näring? 

Att ta bort, eller minska intaget av besprutat/halvfabrikat/tillsatser innebär mindre belastning på kroppen. Det blir lättare för kroppen att ta till sig den näring vi tillför och tillika också göra sig av med det som eventuellt finns lagrat i vävnader. 

"Det är min absoluta övertygelse att vi, när vi medvetet kommer i kontakt med maten vi handlar/äter, också lär oss mer om vad våra kroppar vill ha"

Grön juice. Idag även med svartkål i 
(fastän det är en goitrogen, dvs kan sänka
tempot på sköldkörteln tillfälligt).
Ekologiska äpplen, närodlade och tjusiga.
Äpplen innehåller bla pektin som är en fiber
som binder tungmetaller i tjocktarmen.
Äpplen fungerar som ett naturligt laxermedel. 
Opastöriserad honung, surkål, svartkål, gul zuccini,
selleri och mangold.

Det fick bli en påse chiafrön med.
Jag äter dem varje dag. Oftast i mina smoothies
men även som pudding med vanilj i.

Nyskördade rödbetor och morötter med blasten kvar.
Blast som fortfarande är krispiga och gröna.
Det gör bondens marknad värt ett besök!

Att gå runt och titta på alla vackra, kravmärkta grönsaker i höstens alla färger, skapar en särskild känsla. Grönsaker och frukt som är fria från besprutningsmedel och konstgödsel. Grönsaker som fått växa klart, bara en sån sak. 

Morgondagens medicin kommer att handla om näringslära. Det är min absoluta övertygelse!


1 kommentar:

Anonym sa...

hej är 22 årig tjej, studerar och känner igen mig i mycket som skrivs men vill verkligen hitta livslusten och motivationen till ett bättre liv och ett mer energi givande och näravande jag :) ser fram emot dina uppdateringar, hälsningar en ny trogen följare, tack för många tips tror verkligen du kan inspirera mig :) ( hjälpa mig med men de låter för "krävande ", hur osm du förstår kanske hur jag menar, ta hand om dig tillsvidare :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kanske gillar du

 

blogger templates | Make Money Online