lördag 6 september 2014

Att läka hypotyreos med kost


För ett år sedan fick jag diagnosen underaktiv sköldkörtel till följd av Hashimotos sjukdom (dvs en autoimmun sjukdom där kroppen attackerar sig själv). Jag gjorde ett flertal förändringar som enligt sjukvården inte skulle kunna ge några resultat. Men proverna visade något helt annat och min doktor var förbryllad, om än extremt ointresserad av vad det var jag gjorde som uppenbarligen gav resultat. 

Doktorn säger att det inte går...
Jag tycker att det är viktigt att vi delar med oss av våra erfarenheter. Inte för att det nödvändigtvis kommer att fungera för andra alla gånger. Men för att vi blir medvetna om att det inte bara finns ETT sätt, något som sjukvården envist hävdar. 

...men Christina åt sig frisk från hypotyreos
Ett stort tack till Christina som delade med sig av en inspirerande kommentar igår...

"Hej och tack för mycket bra och inspirerande texter! Jag har också ätit mig frisk från Hypotyreos och slutat äta Levaxin och har nu normala värden enl,proverna :) 

Äter ren mat utan socker, stärkelse, gluten samt minimalt med mjölkprodukter. Alltså mest grönsaker, frukt och bär, kokosolja, kokosmjölk, ägg, kyckling, nötkött mm. 
Mycket egengjord juice med grönsaker och ingefära, mycket smoothies med spenat, bär, kokos, mm. 
Inspiration av Eva Renner, dig, min kinesiolog Erika, mfl."


Har du lyckats förbättra din hypotyreos med kost och/eller tillskott?
Dela gärna med dig!



2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej
Tack för en jättebra blogg som jag följer med stort intresse sedan ett par månader tillbaka (har dock aldrig kommenterat tidigare)!

Jag är 44 år och fick diagnosen Hashimotos i mars 2011 efter min tredje graviditet. Jag hade då haft TPO antikroppar sedan ett par år, men först efter graviditeten drog värdena iväg åt helt fel håll. Jag visste då ingenting om alternativa sätt att stötta en autoimmun sköldkörtel, utan började medicinera och äter fortfarande Levaxin. Jag mår idag bra och mina värden (TSH, T4 och T3 ligger på en bra nivå vad det verkar för mig).

Däremot har jag fortfarande höga nivåer av TPO antikroppar och har därför, i förhoppningen om att kunna lugna/läka mitt överaktiva immunförsvar (och kanske rädda kvar eventuell funktion i min sköldkörtel) börjat äta D-vitamin samt sedan två månader tillbaka även helt uteslutit gluten, majsprotein och sojaprotein. Jag har förstått att dessa tre (tillsammans med mjölkprodukter) är de värsta bovarna vad gäller autoimmuna sjukdomar. Efter ca en månad utan gluten började jag känna mig ännu piggare och mår överlag bättre vilket såklart känns jätteskönt och motiverande!

Jag tar även tillskott i form av en vitamineraltablett, selen, zink, B12 och omega-3, för att bla stötta omvandlingen av T4 till T3 i kroppen.

Jag har fått remiss från min läkare för att testa om TPO ak om ett halvår (men hon var skeptisk till att sluta med gluten - "om du tycker det är kul att pyssla så gör det du". Tur att man är påläst och har egen vilja och motivation ;-)

Jag är nyfiken på om du har mätt antikroppar under tiden sedan du fick din diagnos och hur de värdena ändrats över tiden och efter din detox??? Du har ju skrivit om TSH resultaten idigare vilket ju är imponerande!

Vänliga hälsningar
Elsa

Jenny & Nicklas sa...

Hej Jenny!

Tack för en jättebra blogg, jag har redan printat ut en massa recept som jag betar mig igenom och det är supergott alltihop!

Jag har precis fått diagnosen Hashimotos och håller nu på att samla på mig information som en galning. Jag har tidigare ätit en del enligt rawfood-principen dvs. en hel del juicer, smoothies och bollar. Ju mer jag söker så hittar jag information om att Paleo och speciellt AIP (auto immune paleo) ska vara bra, men detta innebär ett ganska stort intag av kött och gärna inälvsmat, samt att man exkluderar baljväxter och sk nightshades (tomat, potatis, aubergine, paprika, pepparväxter etc). Jag har senaste året varit vegetarian så jag är inte överlycklig över tanken på detta. Hur har du resonerat kring detta och framförallt kring protein?

En annan fråga är kring linser, bönor, kakao och nötter. Jag har baserat min kost rätt tungt runt just linser och bönor senaste året för att få just protein men detta ska enligt de kostprinciper jag nämner ovan undvikas. Har du någon erfarenhet kring detta? Sist men inte minst kakao och nötter. Det är min sista livboj vad gäller riktig glädje i mat eller snarare godsaker då jag redan har rensat bort allt godis, chips, läsk, socker, mjöl osv. Det enda jag äter som dessert eller godis är mina rawfoodbollar eller rawfoodbakverk och då innehåller de ju mycket nötter och ibland kakao. När jag tittar på dina recept så inkluderar du nötter för deras positiva egenskaper och även kakao ibland. Hur har du resonerat här och har du kunnat bli inflammations- och symptomfri ändå?

Det här är så nytt för mig så det skulle vara väldigt intressant att höra dina tankar kring det här.

Stort tack på förhand!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kanske gillar du

 

blogger templates | Make Money Online