Från utbrändhet till livslust: Varför gluten, stress och infektioner hänger ihop

måndag 10 november 2014

Varför gluten, stress och infektioner hänger ihop


Det är över ett år sedan jag slutade med gluten. För mig har det varit ett intressant år där jag lärt mig mycket om min kropp. Det var nämligen först när jag slutade med gluten som jag insåg hur mycket bättre jag mådde utan. Men det tog flera månader innan jag började se mönster i hur kroppen kändes. 

Så var det att sluta med gluten 
I början var jag orolig för hur (tråkigt) livet skulle bli utan bröd, kanelbullar och pasta (som jag visserligen egentligen inte åt så ofta). Och visst händer det ibland att doften av nybakta kanelbullar får det att smärta lite inombords. Men det har inte alls varit så jobbigt som jag trodde. Jag upplever helt enkelt inte att jag går miste om något som jag inte kan vara utan. En anledning är det jag vunnit genom att sluta med glutan. Jag har under det senaste året inte haft migrän en enda gång. Något som jag kämpade med innan. Jag hade ibland besvär med värk i axlar och nacke. Något som jag upplever en klar förbättring av. Liksom sömnen. Jag sover helt enkelt bättre på nätterna. En annan sak är att jag lyckades balansera upp mina sköldkörtelhormoner bland annat genom att sluta med gluten (då gluten och autoimmuna sjukdomar enligt en rad studier har ett samband). 

Gluten har ingen funktion i kroppen
Gluten är inte något som kroppen behöver för att fungera. Det verkar snarare tvärtom vara så att fler och fler drabbas av glutenintolerans, många gånger helt ovetandes. En orsak sägs vara det processade mjölet liksom de enorma mängder extra gluten som tillsätts i bland annat kommersiellt bröd. Gluten tillsätts dessutom i allt från kryddblandningar till choklad, glass, maträtter och drycker. Det är ett billigt utfyllnadsmedel som våra kroppar många gånger får kämpa med att bryta ner. 

Se gärna nedanstående video om hur gluten, stress och infektioner hänger ihop.

Video: why gluten, stress and infections occur together



1 kommentar:

Anonym sa...

Hej ramlade på din sida då jag har hypotyreos sen ca 10 år och aldrig mått bra på levaxin nu tar jag liothyronin och känner att kroppen fått nog så mn fråga till dig är hur du startade och med vilka tillskott ? Hittade ingen direkt plan på hur du gick tillväga mer ett sammandrag.
Mvh Eva

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kanske gillar du

 

blogger templates | Make Money Online