Från utbrändhet till livslust: Holistiskt tänkande nyckeln vid läkning av utbrändhet

torsdag 10 september 2015

Holistiskt tänkande nyckeln vid läkning av utbrändhet

Vägen ur en utbrändhet är sällan rak.
Förr eller senare kommer det en kurva,
en kurva som kräver öppenhet och mod.
Ett viktigt förhållningssätt när man läker utbrändhet är att se holistiskt på läkningsprocessen. Vi är inte bara en påse kött på ben. Vi är inte bara fysiska varelser. De processer som sker i kroppen påverkas i allra högsta grad av våra tankar, känslor och upplevelser och tvärtom. Därför räcker det oftast inte med att sova sig ur en utbrändhet. Medicinering kan hjälpa till del, men själva grundproblemet och orsaken till utbrändheten försvinner inte när man sväljer ett piller. 

Att betrakta människan som en fysisk kropp
Visst är det viktigt att vila mycket när man drabbats av utmattning. Det kan också vara så att man upplever sig kräva medicinering. Men min uppfattning är att risken för att drabbas av en utbrändhet igen ökar om man inte berör sitt inre (beteende, känslor, upplevelser, tankar, själ/inre jag). Det var något som sjukvården inte hade listat ut när jag var utbränd för 14 år sedan. Det fanns bara piller då. För att få remiss till en samtalsterapeut var man tvungen att äta medicin (!). Av de kommentarer och mail jag får in från er läsare verkar det som om stora delar av sjukvården fortfarande tampas med problem. Dvs man tenderar att behandla alla åkommor på ett och samma sätt, nämligen fysiskt. 

Frågan är: Är en utbrändhet fysisk eller ickefysisk...eller både ock? 

Och vad händer om den fysiska behandlingen inte funkar? Min uppfattning är att man i värsta fall sänker hoppet hos den drabbade när man talar om att det bara finns en kroppslig behandling att tillgå. 

Det finns ett gott forskningsunderlag som bevisar att "ickefysiska" metoder som meditation och mindfulness kan sänka blodtryck, verka positivt vid psykiska sjukdomstillstånd och till och med kan ändra grundläget i hjärnan. 

Vikten av att komma i kontakt med sitt inre
är en viktig del av den fysiska läkningen
och tvärtom.

Läkning av den fysiska kroppen samspelar med det ickefysiska
För mig var en stor del av läkningen av min utbrändhet ickefysisk. Visst var min fysiska kropp sönderstressad och behövde läkning. Mina binjurar (som producerar stresshormonerna kortisol och adrenalin) var troligen helt utmattade (något som det aldrig togs några prover för på mig men som jag hoppas att man gör idag). Och visst var det flera fysiska processer i kroppen som var påverkade. Jag hade troligen också brister av många näringsämnen som behövde tillföras. Tyvärr var jag inte så påläst på den fronten på den tiden. Det kom långt senare. Men det var inte bara läkningen av det fysiska som skulle göra mig frisk. Att komma åt orsaken och därmed förflytta sig in i mitt inre var det som skulle bli det verkligt hållbara läkningsarbetet för mig. Inte bara det, det skulle göra livet roligare och mer intressant.

Om vi bara var fysiska varelser skulle vi, rent intellektuellt, kunna bestämma oss för att ägna oss åt vad som helst i livet så länge kroppen håller. Utan att det skulle finnas ett inre jag som skulle protestera. Så, varifrån kommer den där inre rösten som talar om att jag borde byta riktning i livet?

Den själsliga delen av oss kan inte påverkas
av yttre stimuli. Den är solid som en klippa.
Däremot kan vår kontakt och förbindelse
med själen/inre jaget förstärkas
eller försvagas beroende på om
vi fokuserar utåt eller inåt.

Den inre kompassen är ett kraftfullt verktyg
Det var ett stort uppvaknande för mig var när jag började intressera mig för att komma i kontakt med det ickefysiska inom mig. Att låta min själ och intuition vägleda mig mer. Om man inte tror på att en människa har en själ kan man ofta ändå tro på att det finns någon form av inre kompass, i form av en intuition. Jag väljer att tro att vår intuition är en direkt röst från vår själ medan andra tänker att det är något som fysiskt sitter i hjärnan. Hur man än väljer att visualisera sitt inre spelar ingen roll. Det viktiga är insikten om att det där inre är det som är vårt verkliga jag. Det som inte kan påverkas av yttre stimuli men vars kontakt vi kan förlora, mer eller mindre, genom att bara vända oss utåt. 

Min övertygelse är att man inte bara har möjlighet att läka en utbrändhet genom att vända sig mer inåt utan också kan leva ett mer intressant och roligt liv.



3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Jenny!
Tyvärr verkar det som att sjukvården ger antidepressiva läkemedel och samtalsterapi, de ser inte till att ta prov på sköldkörteln, bilturer vitamin/mineralnivå i kroppen. Sånt man vet påverkas vid utmattningssyndrom, utmattningsdepression.
Jag ska ta upp detta vid nästa läkarbesök.. Har haft utmattningssyndrom sen förra hösten som även blev depression av, pga att jag inte tolererar så hög dos antidepressivum, trodde läkaren.. men jag tror ett optimalt näringsintag kan ge läkning och då vore provtagning bra för se ev brister..
Håller med dig om att det är viktigt att finna sitt inre, ta hand om det o finna vad man mår bra av själsligt. För allt överlappar och interagerar med varann, mentalt fysiskt och själsligt.
Tack för en fin och mycket bra blog!
Mvh Jenny

Chrissan sa...

Ingen provtagning här inte. Antidepressiva och lite sjukskrivning (med betoning på lite då min läkare inte tror på långtidssjukskrivning...) från min husläkare. Några samtal med beteendevetare via jobbet.

Ebba sa...

Vill bara säga att denna blogg ger mig så otroligt mycket! Började läsa för några dagar sen och har gått igenom lite av arkivet och det finns så otroligt mycket givande inlägg. Tack!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kanske gillar du

 

blogger templates | Make Money Online