Från utbrändhet till livslust: Att minska julestress och öka julefrid

onsdag 23 december 2015

Att minska julestress och öka julefrid


Julen, vinterstress eller vintervila?
Potentiella måsten + ekonomiska insatser + sociala påfrestningar + ouppklarade familjekonflikter + förväntningar = julstress. Ja, julen har den ultimata stressformeln. Men traditionen av stress går att bryta.

Kommer julefriden först efter alla måstens oändlighet?
När man tänker efter är det inte konstigt att julen kan bli en stressupplevelse. Oändligheten när det gäller potentiella måsten visar inga gränser. Listan med saker man "borde göra" kan bli lång. Och så alla förväntningar som inte alltid är uttalade men som man "vet" (läs tror) finns där att bemötas. För någon handlar det om nya familjekonstellationer där man upplever att det finns förväntningar från flera håll. Förväntningar som i värsta fall korsar varandra och gör det till en omöjlig ekvation att lösa. Men för någon annan handlar det om att traditionen ska föras vidare även i år, även om det innebär en eller ett par sönderstressade familjemedlemmar.


Styr eventuella förväntningar din "att göra-lista"?
Beroende på vilken miljö man vistas i kan den sociala pressen (utifrån) upplevas mer eller mindre stor. Något jag brukar påminna mig själv om är att mitt sätt att (inifrån) översätta det som sker utanför mig själv och det som kan upplevas som förväntningar kommer att generera ett beteende. Just i juletider kan det handla om beteenden där någon lever under vanföreställningen att egen inlagd sill blir meningen med livet. Eller att man måste göra en julgrupp till hela grannskapet, för så har vi alltid gjort. 


Gamla hjulspår. När en tradition kräver en
större insats av stress och arbete
 än den ger energi är det läge
att byta ut den.

Den vanligaste jultraditionen: stress? 
Traditioner kan i sig vara enormt trevliga men de kan också bli en börda. Är det viktigare att göra som vi alltid har gjort - även om det innebär att traditionen av sönderstressade familjemedlemmar förs vidare? Eller är det läge att hitta nya traditioner, tillsammans, där fler är involverade? Där hela familjen engagerar sig i julen och inte bara en stackars förälder med kortisolnivåerna i taket. 

Kommunikation (egen och med andra) minskar stress
En ingrediens med stress är att avsaknaden av kommunikation. Att vi inte kommunicerar. Först och främst handlar det om att kommunicera med sig själv. Frågan är hur medveten jag är om vilka tankar, känslor och upplevelser som ligger till grund för mitt beteende? Skulle min "att göra-lista" bli kortare om jag reflekterade över vad det är jag lägger på mina axlar och varför? Hur viktigt kommer de origami-inslagna paketen vara om 3 veckor? 3 år? 
Och vad händer om vi pratar med varandra om hur och vad vi upplever som stress? Hur kan vi förenkla tillvaron under julen?


Stress ger oss tunnelseende.
Medvetenhet vidgar vårt perspektiv.

Det blir jul även utan origami-inslagna paket
Personligen har jag stor erfarenhet av att helt omedvetet agera på stress kring jul. Det fanns en tid då jag inte trodde det blev jul om jag inte såg till att allt blev gjort på RÄTT sätt. Precis som om det fanns ett facit liggandes någonstans. Jag ägnade timmar i affärer med andra, stressade, arga människor iförda varma vinterjackor i långa butiksköer. Och min absoluta upplevelse var att jag inte hade något val. Vanföreställningen om att det bara MÅSTE vara just så här. 

Medvetenhet förändrar perspektivet på en sekund
Stress ger oss tunnelseende. Vårt fokus smalnar av och vi prioriterar annorlunda jämfört med när vi är avslappnade. Stress ger oss ett mer ytligt tänkande. Vi ökar tempot, inte bara i kroppens funktioner utan även i vår tankeapparat. Fokus blir istället att blixtsnabbt agera - det kan ju vara en fråga om liv eller död. Ja, även om det till syvende och sist råkar handla om inlagd sill tror vi på allvar att det är en enormt viktig uppgift. Men det där förändras ganska snart när vi börjar betrakta vad det är vi agerar på för känslor och tankar. Det behöver inte ta mer än en sekund för att vakna upp. 




Skapa nya, mer vilsamma traditioner!
Avsaknaden av återhämtning är det stora problemet när det gäller stress. Julen skulle kunna vara en utmärkt källa till vila och återhämtning mitt i vintermörkret.
Varför inte skapa nya, mer vilsamma traditioner under julen? 


Låt oss göra julen ännu godare! God jul på dig!


1 kommentar:

Piedra sa...

Det viktigaste är nog att sänka kraven. Och att inte göra sig tillgänglig för andra människors krav. DET minskar julstressen rejält!
God Jul kram! <3

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kanske gillar du

 

blogger templates | Make Money Online