Från utbrändhet till livslust: Kan man bestämma sig för att inte bli stressad?

fredag 13 mars 2009

Kan man bestämma sig för att inte bli stressad?

Något jag funderat mycket på är hur man på bästa sätt hanterar stressiga och "pressiga" situationer. Det är en förmodligen något som vi alla tampas med från och till. När den där känslan av panik sprider sig i kroppen och liksom tar över.

När andningen omedvetet blir ytligare, axlarna höjs och käkarna bits ihop. Ett berg av måsten ligger uppraddade framför en. När man kan känna sitt jag försvinna i fjärran och ens robot-jag tar över. När autopiloten slås på och regerar hela ens inre. När man blivit en stress-zombie. Man vaknar inte upp ur sitt zombie-tillstånd förrän man börjat må riktigt dåligt.
Men måste det verkligen vara så? Kan man hitta man ett sätt att vinna mot stressen? Att vägra stressa helt enkelt.


Kan man bestämma sig för att inte bli stressad?
Jag är återigen inne i en period med stort tryck på jobbet. Periodvis är det ju så. Inget konstigt med det. Men den här gången har jag verkligen ingen lust att bli utarbetad. Jag vägrar! Jag har mått bra sedan jag detoxade i januari och vill så gärna fortsätta må prima. Nej, jag vägrar. Vill uppleva våren och allt det fantastiska med den.

Kan man bestämma sig för att inte bli utarbetad bara sådär? Kanske. Jag har ialla fall bestämt mig för att testa. Ett stress-experiment. Jag vet att jag har en enorm arbetsbörda framför mig och därför behöver jag hitta ett sätt att anti-stressa.
Jag har ingen komplicerad plan för detta annat än att lyssna. Lyssna på min kropp, min själ och min inre dialog. Men jag tror att det kräver en hel del arbete. Arbete med medvetandet. Med mitt inre. Det handlar om att vara medveten och framförallt lyssna. Att lyssna in min kropp och mitt inre...och meditera.

Meditation är utan tvekan det bästa sättet för mig att varva ner, rensa mitt inre, balanseras och komma i kontakt med mitt inre. Komma i kontakt med lugnet.

Ofta är det ju så att man inte själv uppfattar hur stressad man är förrän någon talar om det för en. Eller så inser man sin stressnivå när kroppen signalerar genom olika otrevliga små stress-åkommor. Men det måste inte vara så.

Har du något bra anti-stresstips?
Dela gärna med dig.
Önskar dig en stressfri och läkande helg!


/Din digitala vän

2 kommentarer:

Catarina sa...

promenader som rensar hjärnan från tankar som snurrar alltför snabbt liksom ett mjukt hathayoga pass, även en komedifilm så man får skratta ordentligt är avstressande liksom naturupplevelser.. några av mina tips :)

Jenny sa...

Catarina!
Tack för ditt inlägg. :) Promenader tycker jag är bland det bästa som finns när handlar om att rensa sinnet. Yoga likaså. Jag tror att det är kombinationen mellan den fysiska aktiviteten och sinnet som gör att det fungerar så bra.

Sen har du ju givetvis rätt i det där med att se till att skratta ordentligt. Jag hörde någonstans att "det är inte glädje som får oss att skratta - det är skrattet som får oss att bli glada". Det tål att tänkas på... :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kanske gillar du

 

blogger templates | Make Money Online