tisdag 19 november 2013

TV4 Nyhetsmorgon om stress, utmattning och utbrändhet

Nästan 40 000 svenskar sjukskrevs under förra året för utmattning/utbrändhet. Utbrändhet är ett stort problem och skapar ett enormt lidande för väldigt många. Det är ett problem som väntas öka enligt Försäkringskassan. Ändå är satsningen på terapi i det närmaste obefintlig inom landstingen. Ett vanligt sätt för sjukvården är att försöka bota utbrändheten med antidepressiv medicin. 

TV4 Nyhetsmorgon i morse om stress, utmattning och utbrändhet



Doktor Mikael Sandström diskuterar denna morgon ämnet utbrändhet på TV Nyhetsmorgon. Han diskuterar även antidepressiv medicin i samband med utbrändhet och varför det inte alltid är en bra lösning. 



Relaterade artiklar

2 kommentarer:

anapettersson sa...

Jenny,

Har nog skrivit det till dig tidigare, men jag gör det igen. Glad över att det finns någon i bloggvimlet som tar upp sådana här saker. Jag upplever en hälsoboom just nu, där många människor är medvetna om sin hälsa, men där den mentala hälsan ofta glöms bort och viftas undan. Jag har själv varit utbränd/deprimerad och blivit ganska dåligt bemött av läkare och vård. Antidepressiva tabletter har skrivits ut till mig utan att bry sig om återkoppling eller terapi. Jag har också den erfarenheten att man måste kämpa för att få terapi, vilket man inte alltid orkar när man mår som sämst. Och jag förstår inte riktigt vad det är med psykisk ohälsa (nu är ju just utbrändhet inte enbart psykisk ohälsa utan ohälsa för hela organismen) som gör att det dels fortfarande är ganska tabu, men att det ofta viftas bort som något som individen får klara på egen hand?

Anonym sa...

Hej Jenny! Har återigen hittat hit :-) Du skriver om det jag behöver och du skriver så bra. Inspirerad av dig och filmen du länkat till, fat sick nearly dead tror jag den hette. Såg den i fredags och köpte äntligen en råsaftscentrifug i lördags. Har nu testat flera av dina favoriter. Och är nu inne på dag 2 med juicefasta. Vill gärna detoxa mig. Får lära mig efterhand och känna hur det känns. Ska lägga till lite mer tillskott efterhand. Planen är 10 dagar juice till att börja med.
Kram Helene

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kanske gillar du

 

blogger templates | Make Money Online