torsdag 6 augusti 2015

Att läka stress



"The soul always know what to do to heal itself. The challenge is to silence the mind" Caroline Myss

När tankar och känslor sitter i vägen
Det ligger något i citatet ovan. Våra tankar flödar genom våra liv. Det sägs att vi tänker ungefär 60 000 tankar på en dag. De flesta av dem (95%) är samma tankar vi tänkt dagen innan. För den som är inne i en dålig period i livet kan det handla om tankar som loopas om och om från dag till dag, vecka till vecka. Men hur bryter man dåliga tanke- och känslomönster?

Upplevelsen av stress förstärks med omedvetenhet 
Den som någon gång varit stressad vet att tankarna utgör den största delen av ens upplevelse. Det är som om vi stänger av alla andra sinnen. Medvetenheten minskar. Både medvetenheten för andra människor men också kring oss själva och hur vi agerar. Det är som om känslorna och de stressade tankarna blir det som styr vårt agerande. 

Det enskilt mest kraftfulla verktyget för förändring och läkning av stress är medvetenhet. 

Hitta ett sätt att prata med dig själv.

Att öppna upp för förändring
Om förändring ska ske måste jag öppna mig för att bli mer medveten om hur jag (troligen omedvetet) tänker, känner och agerar. Med medvetenhet kan jag få insikt om vilka begränsande uppfattningar jag har. Vi bär alla omkring på tonvis med "sanningar" som vi plockat med oss genom livet. Vissa sanningar sätter käppar i hjulet för att vi ska kunna utvecklas och leva ut den vi är innerst inne. 

Min upplevelse är att stress många gånger kan minskas eller rentav elimineras bara genom att jag blir mer medveten om hur jag upplever en situation. Hur tänker jag? Vad känner jag? Varför? Har jag egentligen makt att påverka den här situationen? Kommer jag att komma ihåg den här stunden om en vecka, en månad eller eller ett år?

Hur tankar blir motorvägar i hjärnan
Se nedanstående film som beskriver hur tankar kan (både mental och fysiskt) kan bygga nya vägar i hjärnan. Vägar som leder till förändring i livet.



3 kommentarer:

Lövet sa...

Men åhh <3 varmaste kramen om livet!! och välkommen tillbaka, saknat dina inlägg, med all rätt... :) och gällande "motorvägar" i hjärnan så tänkte jag på detta i natt när jag inte kunde somna om... Hur "svårt" det är att vara i "mindfull/mindless..." då tankarnas kraft är som ett kärnkraftverk, och dras dit det brukar dras. På dagen känns det lättare att hitta "mindfulnes mood".... allt gott/Lövet

Nina sa...

Hittade din blogg idag.
Har hunnit läsa en hel del o jag måste säga att det kommer bli spännande att följa dina inlägg. Har kraschat o är på väg tillbaka. Hittar lösningar som funkar för mig o behöver lite positiv läsning!
Jättefin blogg!
Kramar

Åsa sa...

Stort grattis en liten bebis vad mysigt - det var skönt att höra blev faktiskt lite orolig hur det var med dig!

Du har skapat en fantastisk blogg som är väldigt uppskattad. Jag rekommenderar den till alla jag stöter på som inte mår toppen.

Kram Åsa

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kanske gillar du

 

blogger templates | Make Money Online