Från utbrändhet till livslust: Detox, dag 13 (31) - Hälsa går hela vägen ner på cellnivå!

onsdag 13 januari 2016

Detox, dag 13 (31) - Hälsa går hela vägen ner på cellnivå!



Utrensande grön smoothie utan gluten och mjölk.

Detox, dag 13 (31)

Vaknade upp med tjocka ögonlock och whiskyröst. Har nämligen sovit sisådär i natt. Kör avvänjning med nattätningen på vår minsting som är 7,5 månader. Därav hade vi i natt party med "röstträning" skulle man kunna säga. Den som gjort detta någon gång vet hur påfrestande det kan vara. Både på ett känslomässigt och fysiskt plan. 

Tuffare detox med mindre sömn
Jag skulle nog säga att det kanske inte är helt lyckat att detoxa samtidigt som man inte sover så bra på nätterna. Jag har tidigare skrivit om vikten av vila och vill verkligen poängtera hur viktigt det är att man ger sig själv utrymme för återhämtning. Jag detoxar för 11:e året och känner tydligt att sömnbristen påverkar hur snabbt kroppen vänjer sig vid detoxläge. Det har helt klart varit jobbigare den här gången än det varit på många år. Det kan visserligen ha att göra med att jag inte detoxade som vanligt förra året eftersom jag var gravid. Men jag tror att sömnen spelar stor roll. 

Cellerna i din kropp förnyas - lungorna är 6 veckor gamla!
Det är ju på natten kroppen reparerar sig själv. Visste du att du inte är så gammal som din ålder...egentligen? Det sägs att det tar ungefär 5 månader för cellerna i levern att helt bytas ut. Dina lungor är 6 veckor gamla och dina smaklökar 10 dagar. Hyn tar 2-4 veckor att förnyas.

What the cell is going on?
Se gärna videon nedan om läkning på cellnivå. Den är väldigt kritisk till västerländsk sjukvård. Oavsett vad man tycker om det så är det själva grundtanken som jag tycker är intressant. Dvs att vår hälsa och läkning går hela vägen ner på cellnivå.



Mango, persilja, avocado, mynta, spenat, ingefära,
äpple, selleristjälkar, paranötter, mandlar, vatten
och kokosnötsolja.
Kör i mixern!
Hälsa går ner på cellnivå. Om cellen inte får det den behöver
kommer inte kroppen att må bra. 


Mindre skräp och mer näring = mer energi
Jag har valt att fortsätta detoxa då jag känner att jag successivt blir/är piggare. När man tar bort raffinerat socker, gluten/mjöl/snabba kolhydrater, kött, mjölkprodukter, alkohol och koffein helt från kosten kan man inledningsvis känna sig lite risig. Det tar ungefär 7-10 dagar att balansera blodsockret (dvs innan sockersuget, darrigheten och tröttheten försvinner). Men när det har skett börjar kroppen successivt kännas lättare och mer alert. Min upplevelse är att färskpressade grönsaksjuicer och näringstät mat kan ge kroppen en rejäl skjuts. Men man får vara försiktig och inte pusha kroppen för hårt. Det är inte meningen att en detox ska vara en påfrestning. Hela poängen är att ge kroppen utrymme för att bygga upp sig själv, inte bryta ner.



Antiinflammatorisk, utrensande och god!








Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kanske gillar du

 

blogger templates | Make Money Online