lördag 9 januari 2016

Detox, dag 9 - varm dryck och kryddor för matsmältningen

Äppelcidervinäger (1 msk + lite vatten) innan man äter har visat
sig hjälpa kroppen med stabilisering av blodsockret.
Det kan hjälpa om man känner sig lite skakis i början
av detoxen. ÄCV stimulerar även matsmältningen.


Äppelcidervinäger stimulerar matsmältningen
Startade dagen med ett par koppar varmt vatten och citron. En msk äppelcidervinäger (ofiltrerad och opastöriserad) i lite vatten samt lite chlorella, omega 3 och kelp. Äppelcidervinäger stimulerar magsäckens produktion av magsyra. Något som främjar matsmältningen. Man kan börja med 0,5 msk i lite vatten för att vänja smaklökarna och sedan gå upp till 1-2 msk.

Frukost bestod av fröknäcke med avocado samt ett ägg och en kopp grönt te med citrongräs (Kung Markatta). En halv, av 3-åringen övergiven banan åkte ner också. Sen ut på promenad och pulkåkning. 


Varm dryck till maten stimulerar matsmältningen
Lunch bestod av en sallad på kvarterscaféet. Drack en kopp Sencha (mitt favoritte), som är ett grönt te. 

Jag väljer ofta att dricka varmt vatten eller te till maten. Speciellt om jag, som idag, väljer att äta en kall måltid (läs gärna om Ayurveda). Under vintern är det extra viktigt att hjälpa kroppen med varma kryddor, drycker och mat. Annars riskerar matsmältningen att sakta ner. 

Varm mat och kryddor för matsmältningen
Jag brukar försöka äta varm mat, gärna i form av soppor och grytor under vintern. Gärna med matsmältningsstimulerande och tillika värmande kryddor som ingefära, kanel, anis, kummin, fänkål m.m. Kall mat och dryck (isvatten rekommenderas ej) innebär en energiinsats för kroppen och ställer till det för matsmältningen. Viktigt att ha med sig om man väljer att dricka juice eller göra smoothies. 


Har man uppblåst och trög mage kan man
göra en stärkande ingefärakur som man äter
10 minuter innan måltid.
Att dra ner eller sluta med gluten och
socker kommer troligen även att
ha stor effekt på magen.
Boosta matsmältningen med stärkande ingefärskur
Vill man boosta matsmältningen ytterligare kan man dricka varmt vatten genom hela dagen. Små klunkar lite då och då. Man kan även göra en stärkande ingefärskur innan man äter. Det är en "röra" med ingefära, citron, honung och lite salt (se recept här). Man äter den ungefär 10 minuter innan måltid. Jag brukar köra denna kur i ungefär en vecka i sträck. Har man uppblåst och trög mage kommer man troligen uppleva sig hjälpt av denna blandning.



Norrbottningen i mig blir lika lycklig varje år vi får snö i Stockholm. Känner mig stark i kroppen idag. Tankarna på löpning och längdåkning har börjat dyka upp. Jag brukar träna lågintensivt (promenader, yoga etc), om jag tränar under detoxen.
Men vi får se hur det blir med löpning...eller snarare jogging. Jag har inte tränat löpning på väldigt länge i och med att jag födde barn i somras. Målet är att ta det väldigt lugnt och lyssna på kroppen.



Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kanske gillar du

 

blogger templates | Make Money Online