tisdag 9 februari 2016

Meditation reparerar hjärnan hos utbrända och deprimerade


Meditation kan utföras på många, många
olika sätt. Man kan sitta, stå, gå eller
träna sin medvetna närvaro när man är
utför någon aktivitet.
Meditation är en uråldrig tradition som under senaste årtiondena mött vetenskapen allt oftare. Det finns mängder med forskning som visar att meditation har positiva effekter på hjärnan. Inte minst om man lider av utbrändhet, är deprimerad eller känner sig lite vilsen i livet. 

Därför påverkas känslorna negativt vid långvarig stress 
Den som varit utmattad eller utbränd vet hur kroppen och minnesfunktionen kan påverkas av långvarig stress. Men även känslor och tankar påverkas negativt. Som utmattad hamnar man lätt i en ond tanke- och känslospiral. Risken ökar för att man, så att säga, fastnar i sina känslor. Inte minst de man har om sig själv och den egna situationen. En anledning till det är att stress aktiverar hjärnans högra frontallob. I samma område som stress finns negativa känslor som oro, ångest och rädslor. Det är troligen därför som vi har kortare stubin när vi är stressade. Vi agerar så att säga automatiskt på den del av hjärnan som vi är mest aktiva i. 

Stress aktiverar den del av hjärnan som
även huserar negativa känslor som oro
och ångest. 

Den onda känslocirkeln när man är utmattad
Som utmattad är det lätt att hamna i en spiral där man väntar på att må bättre för att orka ta itu med det som gör att man mår dåligt. Problemet är att man ofta fastnar i tankar och känslor kring allt det som inte känns bra. Det kanske inte är så konstigt då kritiskt tänkande är ett viktigt fundament i vårt samhälle. Man identifierar problemen för att kunna lösa dem. Men för en utmattad är det inte ovanligt att de problem och lösningar man målat upp av situationen känns övermäktiga, för att inte säga omöjliga. Kanske är det så att man tänker att man måste lösa en väldig massa problem innan man kan må bra igen. Det som står i vägen är energinivån, som man inte har. Utan energi, ingen lösning på situationen kanske man tänker. Men hur tar man sig ur denna onda cirkel?



Meditation reparerar hjärnan och aktiverar känsloreglering
Meditation aktiverar vänster frontallob där våra positiva känslor som lugn, empati och glädje finns. När man mediterar aktiverar man även hippocampus, som hjälper oss att hålla rätt nivå på våra känslor. Hippocampus hjälper oss att släppa taget om och gå vidare från negativa tankar och känslor när vi ältar sådant som inte ger oss något (annat än negativa upplevelser).

Var ligger mitt fokus just nu?
Befinner jag mig i tanken/känslan
eller är jag medveten om vad/hur
jag tänker/känner?
Hur mediterar man? Kan man meditera medan man går?
Meditation är ett kraftfullt verktyg. Det finns många, många olika sätt att meditera. Att sitta och humma i ett rum är inte nödvändigtvis det enda sättet. Man kan stå, gå, ligga, sitta eller meditera medan man är aktiv med något. Det finns inget facit. 

Koppla på medvetenhet 
Mindfulness är en typ av meditation. Det handlar om att skifta fokus till det som sker här och nu. Medvetenheten kan ligga på att medvetandegöra tankarna. På så sätt skiftas medvetenheten till själva tanken och mig som betraktare. Jag är inte mina känslor, för då skulle jag inte kunna betrakta dem.
Medvetenheten kan också fokuseras på den information som sinnena plockar upp här och nu. Dofter, smaker, synintryck osv.

Mindfulness i tanken, känslan, kroppen och sinnena
Mindfulness kan, som sagt handla om att skifta fokus till olika delar. Mindfulness kan innebära att man "scannar kroppen", går igenom kroppsdel för kroppsdel och lägger sin fokus på att känna in hur den känns. Eller "andas in i" och slappna av i respektive kroppsdel. 

Mindfulness kan också handla om tankar eller känslor. Vad tänker jag? Hur känner jag? Var känns det i kroppen och på vilket sätt? Ett sätt att träna medvetenhet är att beskriva för sig själv hur en känsla känns, rent fysiskt och känslomässigt. Här är det viktigt att inte fördöma eller värdera det vi känner och tänker utan medvetet bara betrakta. Betrakta för att lära, inte för att ha ett svar.

Att ge sig själv utrymme för mental vila
Medveten närvaro är ett sätt att stanna upp det eviga tjatter som tankar och känslor ofta innebär inom oss. Vi tänker konstant genom vår dag. När vi riktar vår medvetenhet mot och börjar betrakta vad som sker inom oss och utanför oss så skapar vi ett utrymme för oss själva. Det är som om vi tar ett kliv åt sidan och ger oss själva utrymme för verklig vila och med det en objektivitet, ett helikopterperspektiv som är ovärderligt i livet. 

Denna video är väl värt en repris.

Video: meditation reparerar hjärnan efter utbrändhet





5 kommentarer:

Malin Holst sa...

Hej,
Först vill jag säga att din blogg har inspirerat mig väldigt mycket. Jag lider av underaktiv sköldkörtel och äter Levaxin för tillfället. Jag vill dock sparka igång min sköldkörtel och tänkte både försöka undvika gluten och äta mer LCHF. Har sparat alla dina recept på juicer och smoothies som jag tänkte testa.

Jag tar en hel del tillskott och är även intresserad av att ta fler. Kan man ta för många och vad anser du om de jag skrivit här under? Många tillskott tar jag för huden & håret - då jag har fått problem med båda och jag tycker själv att tillskotten har hjälpt mot dessa. Jag tar även andra tillskott för välmåendet.

Dessa tar jag idag:
Jättenattljusolja
Omega 3
Bio-Selen med Zink
Järn
Holistic Mega B-komplex
D-vitamin

Jag är även intresserad på att börja inta dessa efter att ha läst din blogg:
Magnesium
Triphala Rose
Chlorella
Ashwagandha

Kan jag ta alla dessa utan att det skadar kroppen?

Malin Holst sa...

Här är måtten i mg jag intar:
Vitamin C 90 mg
Vitamin E 18 mg
Vitamin A 800 µg
Zink 15 mg
Selen 100 µg
Järn 20 mg

B1 50 mg
B2 50 mg
B3 50 mg
B5 50 mg
B6 52 mg
B9 400 µg
B7 300 µg
B12 50 µg
Kolin 100 mg
Inositol 100 mg
PABA 50 mg

Fiskolja Omega-3 - 1000 mg
Jättenattljusolja 1000 mg - varav GLA 90 mg

Är dessa mängder farligt? Tack på förhand!

Therese sa...

Alltså din blogg.. så, så bra! tack för at du delar så bra information på ett sätt som är enkelt att ta till sig!

Det där med att hamna i en spiral där man tänker att man ska "ta tag i saker när jag mår bättre" känner jag verkligen igen. Som utbränd är ju kraften så otroligt begränsad eller kanske helt obefintlig. Jag använde mig av meditation under yoga och promenader och det hjälpte mig verkligen när jag lärde mig att jag kan kontrollera och identifiera mina tankar och tankemönster. Bara att inse att "aha, nu tänker jag så! Intressant. Men det behöver inte vara sanningen" är ju så otroligt mäktigt. Plötsligt är man inte sina känslor och tankar längre.

Jenny sa...

Hej Malin!
Tack för din kommentar.
Jag vill först förtydliga att jag inte är medicinskt utbildad och inte ska ses som någon expert.
Vad säger din läkare om dina tillskott? (dum fråga, jag vet. min läkare sa till mig att jag inte kunde äta eller göra något som kunde förbättra min hälsa. Men jag ställer frågan ändå).
Jag valde att köra på flera linjer, som jag beskriver i artiklarna om sköldkörteln. Mitt mål var att stärka binjurarna, rensa tarmsystem/lever/njurar (där sköldkörtelhormonerna konverteras från T4 till T3), minska inflammation i kroppen, balansera blodsockret och tillföra rätt näring så att sköldkörtelhormonerna dels kan bildas men även konverteras och fästa i cellen.
Här har du alla näringsämnen i kedjan http://komtillbaka.blogspot.se/2014/08/varfor-naringsbrist-och-underaktiv.html

Idag äter jag inte så många tillskott. Just nu äter jag chlorella, kelp (jod), vitamin D3 och ashwagandha. Det är allt i tillskott jag äter just nu. Det har funkat bra hittills. Men snart är det dags att kolla värdena igen.
Jag äter paranötter varje dag, några stycken för selen.
Bär, grönsaker (ofta i smoothies eller juice) och ingefära ser jag till att få i mig för det mesta varje dag. I perioder äter jag omega 3 och magnesium, eller andra tillskott om jag tror att jag behöver. Jag tror att det är viktigt att känna in kroppen. Tror inte att det är fel att ta perioder då man boostar kroppen med ett eller ett par tillskott. Det handlar ju på ett sätt om att lära sig förstå och känna vad som funkar.
Vad tror du själv funkar för dig? Har du märkt någon skillnad sedan du la till något av dina tillskott?
Har du provat detoxa? Dvs rensa systemet och bereda väg för ett bättre näringsupptag?
Jag körde med maca (pulver) när jag kände mig trött och hade låg energi. Det funkade för mig.
Jag har hört flera som mått bättre bara av att sluta med gluten och socker.

Det finns de som hävdar att syntetiska vitaminer kan ställa till det. Bland annat B-vitaminer för levern. Jag vet inte om det stämmer men kan tänka att det kan vara klokt att försöka hålla sig till så naturliga källor som möjligt. Gärna genom kosten. Man vet att man äter syntetiska B-vitaminer om urinen blir brandgul.

Vet inte om du fick med dig något nu? Hoppas det! :)

Önskar dig allt gott!
/Jenny

Jenny sa...

Hej Therese!
Tack snälla du för en toppenkommentar. Det uppskattas mer än du kan ana!
Visst är det coolt när man börjar betrakta och reflektera över sina tankar och känslor. Min upplevelse är att det avdramatiserar känslor och tankar som tidigare kanske fick styra mitt liv. Det är inte alltid så lätt och jag misslyckas fatalt emellanåt (antar att det är något man får köpa då man är människa?) men när det funkar blir livet mer intressant och härligt att leva.
Ser att du också bloggar. Toppen att du delar med dig av din resa!

Allt gott till dig!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kanske gillar du

 

blogger templates | Make Money Online