Från utbrändhet till livslust: Resultat av en månads detox, 2016

måndag 8 februari 2016

Resultat av en månads detox, 2016


Det har gått mer än 31 dagar av min detox. 31 dagar utan kött, mjölkprodukter, socker, gluten (som jag varit fri från i 2,5 år), alkohol, koffein/svart te, tillsatser och halvfabrikat/näringsfattiga livsmedel. För någon låter det som en onödig insats, för någon annan är resultatet värt det. 

Ju större omställning, desto större resultat
Förr brukade resultatet efter detoxmånaden vara större än det är idag. Troligen eftersom jag slutade med gluten för 2,5 år sedan. Gluten visade sig vara riktigt dåligt för mig, utan att jag själv förstod det. Migrän och muskelvärk som jag dragits med i 15 år försvann.
Att detoxresultatet var större förr beror troligen även på att jag i princip inte dricker någon alkohol alls nuförtiden (som småbarnsförälder väljer jag sömnen istället). Kaffe likaså. Näring och antiinflammatoriska livsmedel, inte sällan i form av gröna smoothies och färskpressad juice är ett dagligt inslag i mitt liv nuförtiden. Därför blev det en extra stor boost att detoxa de första åren. Det var en större insats då men det gav också ett större resultat. 


En av mina favoritsmoothies
(Se recept på "Bärsmoothie" här)


Resultat av detox 2016:
  • Högre energi
    Jag känner mig piggare men samtidigt lugnare inuti. För mig är en detox lika mycket mental/själslig som fysisk. Jag försöker vila, skriva av mig, meditera och reflektera extra mycket när jag detoxar.
    Träningsglädjen har börjat komma tillbaka. Under min graviditet hade jag ingen som helst lust att träna. Men under januari har suget kommit tillbaka och med det en glädje och energi.
  • Klarare tankar 
    Jag känner mig lite klarare i huvudet och tankarna. Det finns teorier om att magen och huvudet hänger ihop. Sk "hjärndimma", dvs när det känns som man är lite trög i huvudet, sägs hänga ihop med tarmarnas funktion. Det sägs även att huvudvärk och migrän kan ha ett samband med nedsatt funktion i tarmarna. Att rensa systemet rensar flera andra fysiska och mentala funktioner.
  • Magen mår bättre
    Jag skulle inte säga att jag har en problemmage. Men när man tar bort livsmedel som inte är bra för en så blir man medveten om hur de påverkar en. Socker är en sån sak. I december åt jag en del socker. Det märks tydligt att sockerstinna livsmedel påverkar magens bakterieflora. Gluten äter jag inte sedan 2,5 år och det var en revolutionerande grej att sluta med. Det tog några månader innan poletten trillade ner och jag insåg att muskelvärk, migrän och uppblåstheten i magen försvunnit.
  • Stabilt blodsocker
    Blodsockret är enormt viktigt för hälsan, både fysiskt och mentalt. Sötsuget är borta och det är ju trevligt. Men ännu mer trevligt tycker jag att lugnet som ett stabilt blodsocker ger. Studier visar att det vi äter påverkar vår mentala funktion. Vi mår helt enkelt bättre om vi äter mer antiinflammatoriska livsmedel.
  • Matsmältningen och "nöjdheten"
    Det är inte bra att äta för lite. Kroppen behöver näring. Men jag är generellt sett ganska stor i maten. Äter gärna stora portioner innan jag känner mig nöjd. Det i sig kan påverka matsmältningen negativt. Dvs matsmältningsapparaten hinner inte med och slagg bildas.
    Men efter en månads detox kommer jag på mig själv med att bli nöjd med en "normalportion". 
  • Vikten
    Jag detoxar i första hand inte för att gå ner i vikt. En detox ska inte vara ett sätt att späka sig på. Men visst går jag gärna ner något kilo om jag kan. I år har jag några extra efter-graviditeten-kilon som jag gärna går ner. -4 kilo visar vågen. Normalt sett har jag gått ner mellan 5-6 kilo under en detoxmånad men i år fick kroppen bestämma tempot på juicefastan. Med sömnbrist blev det mindre av den varan. Det viktigaste är att detoxen stärker en, inte att man har rasat i vikt.

Morotsjuice med blodgrape och ingefära.
Recept här

"Detoxpizza" (se recept här)

3 kommentarer:

Siw sa...

Ser gott ut :) Glutenfritt mår alla bra av att äta och vitt socker ska definitivt bort, såg sockerfilmen på SvT Play och den var skrämmande.. Själv slutade jag med gluten för 3 år sedan efter att ha läst in mig på att maten var svaret för just mina 2 långvariga sjukdomar. Kan tipsa om dessa böcker som hjälpte mig väldigt bra och som kanske kan vara av nytta för andra också. www.bokmagasinet.se

Anonym sa...

Detoxdrink förekommer här hemma mellan varven, ca 3 dagar....
Jag är nyfiken på vad du äter, då du inte detoxar.
Detoxdrink är för mig en reningsprocess. ..
Då jag vill må bra i kropp och själ, och det gör jag under detoxdrink.
Men efter reningsprocessen skulle jag bli glad om du har förslag på vad jag kan äta.
Kyckling och lax gillar jag..

Varma hälsningar från Jeanette

Marie sa...

Hej
Jag undrar när du gör dina juicer använder du mixer eller en juicecentrifug då?
Jag har underfunktion på min sköldkörteln och äter rätt hög dos levaxin plus att jag har andra autoimmuna sjukdomar.

Tack på förhand
Vänliga hälsningar
Marie

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kanske gillar du

 

blogger templates | Make Money Online