Från utbrändhet till livslust: Att skapa genvägar till lugn med naturens hjälp

tisdag 2 augusti 2011

Att skapa genvägar till lugn med naturens hjälp

Efter att ha tillbringat sommaren i ett litet torp i havsbandet i Norrbotten är det nära tillhands att reflektera över den stress som kan sätta spår i kropp och själ. Storstadens hektiska tempo kontra den totala motsatsen man kan uppleva vid en spegelblank havsvik gör sig påmind i semestertider. Hur kan jag förbättra min hälsa genom att vistas i naturen? Kan jag ta hjälp av naturen för att snabbare läka mina stressymptom?

Att vara närvarande och uppleva naturen - en genväg till läkning

För några år sedan läste jag om en studie som omfattade två grupper stressade kontorsarbetare där ena gruppen under några minuter per dag fick se en bild av en skogstjärn, omgiven av vackra träd. Detta samtidigt som den andra gruppen fick jobba på som vanligt. Man märkte väldigt snart att de som tittade på bilden mirakulöst sänkte både stresshormoner i kroppen och blodtryck på kort tid. En naturlig fråga man kan ställa sig är hur vi då inte ska påverkas av att vistas ute i naturen? Vad händer i våra kroppar när vi väljer att verkligen insupa och njuta av en vacker miljö?

Naturen ger oss utrymme att läkas snabbare. När vi kommer i kontakt med naturen kommer vi i kontakt med vårt inre, något som är nödvändigt för att läkning ska kunna ske.

Minnesbilder - en genväg till läkande stunder
Jag sparar känslan och upplever den om och om igen. Klockan är 01:00 och det är vindstilla. Framför mig har jag en spegelblank havsvik som återger en blå-rosa himmel med exakthet sånär som på några vattenringar av insekter som landar på vattenytan. Solen går aldrig ner i Norrbotten på sommaren. Det är ljust dygnet runt vilket i motsats vad man kanske tror gör nätterna lugnare. Här råder fullständig frid.

Jag insuper den fantastiska vyn och låter den lägga sig i mitt minne. Jag föreställer mig att jag sparar bilden och försiktigt bäddar in den i mitt minne. En dag när jag som mest behöver den ska jag plocka fram den...och uppleva närheten till naturen i känslan och minnet. Lite som en mental akupressur, en genväg till att känna lugn och harmoni.

Berätta gärna om en vy du upplevt och sparat i ditt inre den här sommaren!

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kanske gillar du

 

blogger templates | Make Money Online