måndag 2 april 2012

Serotonin i mat - Kiwi verkar serotoninhöjande!

I senaste numret av tidningen modern psykologi skriver man om egenskaper i kiwin som kan vara värda att lägga några minuter av sin uppmärksamhet på. Särskilt om man är utbränd eller deprimerad men även om man har migrän.





Serotoninhöjande mat - ät kiwi, banan och pumpafrön!
Kiwi innehåller magnesium som är en viktig komponent för bildandet av serotonin. Serotonin är en signalsubstands i hjärnan som påverkar sinnesstämningen och som är ur balans när hos de som lider av depression. 
Kiwin innehåller även höga halter av C-vitamin, något som både stärket immunförsvaret och stimulerar kroppens förmåga att ta upp järn. En norsk studie på kiwi visade även att de som åt kiwi 3 gånger om dagen i 4 veckor minskade risken för blodpropp med 18%.


Migrän och hjärtklappning kan vara brist på magnesium
Magnesium kan ge symptom som hjärtklappning, migrän, muskelsvaghet, beteendestörningar, högt blodtryck, nervproblem m.m. Läs mer om livsmedel som innehåller magnesium här.


Relaterade artiklar:

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kanske gillar du

 

blogger templates | Make Money Online