Från utbrändhet till livslust: Att bygga balans istället för att undvika utbrändhet

onsdag 27 februari 2013

Att bygga balans istället för att undvika utbrändhet




Vad vi väljer att fokusera på kan komma att påverka oss på många sätt i livet. 

Många är rädda för att drabbas av sjukdom eller gå in i väggen. Att vara rädslo-orienterad innebär ofta att man vill undvika att något inträffar. Man fokuserar på det man inte vill råka ut för och sedan agerar man efter det. Att vända på tankegångarna kan ge oss mer kraft att påverka våra liv i en mer positiv riktning.

Att bygga hälsa istället för att undvika sjukdom
Det finns många sätt att betrakta livet på. Något jag ofta jobbar med är att vända på tankegångarna, att helt enkelt reflektera över vad det är jag vill snarare än vad det är jag inte vill. 
Min upplevelse är att jag när jag fokuserar på att bygga hälsa och lugn, istället för att undvika sjukdom och utmattning, bygger upp en helt annan kraft. 

Jag brukar påminna mig själv om att stress i sig inte är farlig, det är avsaknaden av återhämtning som gör oss utmattade och i värsta fall utbrända.

"Tänk positivt" - vad innebär det egentligen?
Under många år har det pågått diskussioner kring begreppet "tänk positivt". Vad innebär det egentligen? Och mår vi verkligen bättre av att tänka positivt? Jag skulle vilja säga "ja och nej". Grundförutsättningen för att kunna "tänka positivt" är att man kan styra bort alla negativa tankar och känslor. Men är det verkligen möjligt?

Att lära sig bemöta negativa känslor istället för att radera dem
Min uppfattning är att vi inte äger kontroll över våra tankar och känslor rakt av. Vi har en ständig ström av tankar som flödar genom vårt sinne, likt en flod. Både positiva och negativa. Samma sak gäller våra känslor. 
De allra flesta av oss är skapta med ett brett spektra av känslor från de mörkaste till de allra vackraste och ljusaste. Dessa känslor är en del av vårt upplevelseregister. De finns där varesig vi vill eller inte. 

Att försöka radera en negativ tanke eller känsla är därför inte möjligt. Det är som att försöka hoppa sig lös från jordens dragningskraft. Men vi måste inte radera allt som inte är bra för att nå balans.

Våra känslor och tankar finns där och de har faktiskt en funktion, även de av den negativa sorten. Alla våra känslor skapar referenser - utan den ena känslan kan jag inte uppleva den andra. Likt mörker - ljus, upp - ner, kallt - varmt är alla våra känslor och tankar referenspunkter. Utan referenspunkter skulle vi inte förstå var vi befinner oss. 

Hur skulle jag veta att jag befinner mig i ett mörkt rum om det aldrig fanns något annat än mörker? 

Hur kan jag vända det negativa till en mer positiv tillvaro?
Att vi har känslor och tankar av olika karaktär betyder inte att vi är kontrollerade av dem. Det är hur jag väljer att agera på mina känslor som betyder något. Det är när jag agerar på mina sårade känslor och tankar som jag troligen inte kommer att bygga balans. Om jag blir medveten om vad det är som försigår inom mig och hur jag agerar på de tankar och känslor som kommer, det är då jag kan styra om mitt beteende i en mer positiv riktning. 

Att studera sig själv kan öppna dörren till en ny värld
Det handlar om att studera sig själv i ett mer objektivt, ickefördömande perspektiv. Att lyssna in den inre dialogen för att lära sig förstå vad de negativa tankarna och känslor representerar. Ofta ligger det en rädsla bakom negativitet. Det är upp till mig att utforska vad denna rädsla kommer ifrån och varför. Men jag har allt allt vinna på att påbörja denna process.

Ofta räcker det med att bara betrakta sig själv, sin känsla, tanke och upplevelse utan att agera. Att stänga av autopiloten, den där som agerar blixtsnabbt och utan medvetenhet, är ett första steg. 

1 kommentar:

Martin Gustafsson sa...

Hej Jenny!

Jag heter Martin Gustafsson och arbetar som journalist på Upsala Nya Tidning (UNT). För närvarande arbetar jag med en artikel om utbrändhet och söker någon i Uppsala att intervjua som kommit tillbaka i arbetslivet. Jag kommer exempelvis ställa frågor om vad som var viktigt för att du skulle kunna komma tillbaka till arbetet osv.

Är du möjligtvis hemmahörande i Uppsala/Uppland och vill berätta din historia.

Maila mig på martin.gustafsson@unt.se eller ring 0736621115.

Allt gott!
/Martin Gustafsson - UNT

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kanske gillar du

 

blogger templates | Make Money Online