Från utbrändhet till livslust: Hur får jag mer balans i livet?

lördag 23 februari 2013

Hur får jag mer balans i livet?


Lördag morgon, en kopp te och tankar kring stress och balans. Vad är det egentligen man gör rätt när man mår toppen?

Ja, den frågan ställer jag mig då och då. Exakt VAD är det som hör att vi finner kroppslig och själslig balans ?

Balans är summan av flera saker
Just idag tänker jag att balans är summan av flera saker. En är den fysiska kroppen. Att finna balans genom att vårda sin kropp med aktivitet, vila och näring.
En annan del av balansen är sinnet/själen som precis som kroppen behöver aktivitet, vila och näring.

Medvetenhet - vårt "extrasinne"
En tredje del är medvetenhet som är det "extrasinne" som gör ovanstående möjligt. dvs utan medvetenhet blir det svårt att förstå vad som sker i kroppen och sinnet och vad jag behöver just nu (aktivitet, vila, näring). Med medvetenhet kan jag undvika onödigt lidande i vardagen. Jag kan förstå hur jag bemöter det som sker i sinnet/tanken och hur det påverkar min fysiska kropp.

Medvetenhet gör intuitionen möjlig och med den ett kraftfullt verktyg i livet och bibehållandet av balansen.

Jag sippar på mitt te och betraktar rummet, kroppen, känslan och tanken. Här och nu. Det är här och nu jag skapar balans.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kanske gillar du

 

blogger templates | Make Money Online