Från utbrändhet till livslust: Min kompis naturen och läkning av stress

söndag 29 juni 2014

Min kompis naturen och läkning av stress

Den som någon gång upplevt en vacker
naturvy vet att det finns något mer,
något större att upptäcka.

Det råder inga tvivel om att vistelse i naturen kan hjälpa en sönderstressad person att läka och komma i balans. Det har gjorts studier på kontorspersonal som visade bland annat att blodtrycket gick ner bara genom att försökspersonerna tittade på ett foto av en vacker vy. På ett sätt känns det kanske inte så konstigt. Att uppleva naturen är på ett sätt att gå tillbaka till någon sorts ursprung. 

"Nature is so powerful, so strong. Capturing its essence is not easy - your work becomes a dance with light and the weather. It takes you to a place within yourself" - Annie Leibovitz

Naturen får oss att komma i kontakt med oss själva för en stund
Stress gör att vi inte ser det som under andra omständigheter hade kunnat berika våra liv och få oss att njuta av stunden. Stress gör att vi tappar bort oss själva för en stund. Vi lever mer i tanken/huvudet än med hjärtat och intuitionen. Vi intellektualiserar mer än vi upplever. Kanske något att påminna sig om i sommartid. Njut av det vackra du har framför dig. 

Den vackra naturvyn slår an något inom en. För en stund öppnas de dörrar som 
separerar oss från oss från vårt allra innersta. På ett sätt kan man säga att en vacker naturvy genom att slå oss med häpnad får oss att glömma bort att vi grubblar. Som om vi fick hjälp att ta genvägen till kontakten med vår egen själ.


Må solen lysa på dig!


3 kommentarer:

Monika sa...

Hej
Tack för en fin och SÅ viktig blogg!
Jag har också ändrat min kost totalt och mår mycket bättre. Mitt mål är att inte äta levaxin.
Hur gjorde du när du började minska dosen?
Jag har samma värden som vanligt...
men mår så mycket bättre av min rawfood kost
och har gått ner 26 kg.
Hälsningar
MOnika

Marlene (Fd Ensamma Mamman) sa...

Jag drabbades av utbrändhet och var sjukskriven 99-02. Jag kommer aldrig att bli helt som jag var innan, bla så kommer jag aldrig att kunna jobba heltid igen. Jag klarar inte den minsta stress och har fått lära mej att leva på ett helt annat sätt. Nu har jag valt att sluta jobba under en tid med stöttning av min familj och sambo. Så får vi se vad som händer... nu ska jag ta hand om mej!

Anonym sa...

Hej Jenny.

Ville bara tacka dig för din blogg.
Har själv ett utmattningssyndrom som följd av en tinnitus.

Skönt att läsa hur andra känner sig, när sjukvården idag känns som ett depåstopp i formel1, snabbt in snabbt ut...

Kan bara hålla med dig, ut i naturen och ha det tråkigt. Stäng av tv, mobiler. Allt som ger sig intryck.

Köpte en kajak för en månad sedan, paddelmeditation är nyttigt.....

Torbjörn

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kanske gillar du

 

blogger templates | Make Money Online