Från utbrändhet till livslust: Att söka mening

tisdag 3 februari 2009

Att söka mening

Söker vi inte alla efter ett liv fyllt av mer glädje, mening och kärlek? Eller den där lösningen som ska föra oss närmre våra drömmar. Att lyckas, att vara lycklig, framgångsrik, hälsosam, fylld av energi, styrka eller mod. En odefinierbar längtan växer sig stark och vi blickar ut över våra liv, letandes efter den där lösningen. Längtan blir större om vi är inne i en period då vi mår dåligt, eller om vi bär omkring på en känsla inom oss att saker och ting skulle kunna vara bättre. Känslan av att det finns något där inom mig som jag ännu inte har upptäckt. En potential som jag ännu inte har funnit eller vågat utforska.
Bär vi inte alla mer eller mindre omkring på en längtan att veta mer? En längtan att utforska. Det är inte förrän vi har rest runt hela jorden som vi inser att den där lösningen, det där svaret finns där närmre än vi trott innan; Inuti oss själva.
Det finns ingen fysisk nyckel som kan öppna dörren till allt det där vi vill ha. Det finns ingen nyckel. Det finns inte ens en dörr. Allt finns där tillgängligt för oss, inom oss.


Tänk om möjligheten att uppleva mer glädje ligger i att ge mer glädje?
Tänk om kärlek bara kan komma till en om man själv ger kärlek till sin omvärld?
Tänk om meningen med livet är den jag gör den till?
Tänk om jag har makt att förändra genom att bli mer medveten?

Tänk om jag är som mest levande när jag är tacksam?

Jag är medveten
Jag är tacksam
Jag är fri



I am Grateful

4 kommentarer:

Anonym sa...

så finy skrivet

Jenny sa...

Tack snälla du! :)

Anonym sa...

Underbar film att försvinna in i en liten stund. Den stannar kvar även när man går vidare i dagen. Tack!

Jenny sa...

Tack snälla Ninni (http://liv.dininrerost.se)!
Jag får väl kontra med att berätta att filmen "Smile" (http://liv.dininrerost.se/#post19) som du la upp på din blogg verkligen får en att tänka till. Härlig film! :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kanske gillar du

 

blogger templates | Make Money Online